"Χορευτική πανούκλα": Διαχρονικά ζητήματα εξουσίας με αφετηρία ένα ιστορικό γεγονός

"Χορευτική πανούκλα": Διαχρονικά ζητήματα εξουσίας με αφετηρία ένα ιστορικό γεγονός

Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος αναζητώντας τις προεκτάσεις της χοροεμανίας που συνέβη στο Στρασβούργο το 1518 κάνει μια αριστοτεχνική δραματοποίηση του γεγονότος επιχειρώντας να υπογραμμίσει τις αναλογίες με την τρέχουσα πραγματικότητα. Η «Χορευτική πανούκλα» συνδυάζει λόγο και μουσική και παίζεται από 22/10 στο Σύγχρονο Θέατρο.

Ακούγεται απίθανο, αλλά είναι γεγονός! Στις 14 Ιουλίου του 1518 και για διάστημα μερικών εβδομάδων, χιλιάδες πολίτες-μέλη της Τρίτης Τάξης, υπό το καθεστώς ανέχειας και επισφάλειας για την υγεία και τη ζωή τους, οδηγημένοι από μια ακατανίκητη και μυστηριώδη παρόρμηση, βρέθηκαν να χορεύουν ασταμάτητα, μέχρις εξαντλήσεως στους δρόμους της πόλης του Στρασβούργου. Πιθανότατα ήταν μια ψυχογενής αντίδραση απέναντι στην καταπίεση, αλλά οι θρησκευτικές και πολιτικές αρχές, φοβερά θορυβημένες, απέδωσαν τη χορεομανία σε αστρολογικά, υπερφυσικά, ιατρικά και άλλα αίτια και έσπευσαν να επιβάλουν την καταστολή για να επανέλθει η ευταξία στους δρόμους.

Το ανεξήγητο, μέχρι σήμερα γεγονός ενέπνευσε τον Κωνσταντίνο Μάρκελλο να γράψει ένα έργο, την «Χορευτική πανούκλα». Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης του έργου εργάστηκε πάνω στο αληθινό συμβάν, αλλά δεν περιορίστηκε στην αναπαράσταση. Προέκτεινε σε πεδία όπου συντίθενται έννοιες και ιδέες ευρύτερου κοινωνικού, πολιτικού ακόμη και οντολογικού ενδιαφέροντος, οι οποίες κατατίθενται από τους ηθοποιούς με καυστικό χιούμορ και μια... επιτηδευμένη όσο και λυτρωτική αφέλεια. Με ένα συγγραφικό τέχνασμα παρουσιάζονται τα σώματα των Χορευτών του Στρασβούργου («Ασθενείς» στην παράσταση) ως τα πεδία εφαρμογής των κυριότερων μεθόδων τιμωρίας, καταστολής και ελέγχου από τον Μεσαίωνα ως και τα τέλη του 20ου αιώνα.

Η παράσταση, εμπλουτισμένη με στοιχεία που ακροβατούν ανάμεσα στην αποθέωση της θεατρικής ψευδαίσθησης και στην υπονόμευση κι ανατροπή της, έχει συγγενή φόρμα με αυτήν του Μπρεχτικού Θεάτρου. Υιοθετώντας κώδικες μουσικού θεάτρου, με αρκετά τραγούδια να παρεμβάλλονται στην ροή των σκηνών, τραγούδια που εκτελούνται ζωντανά από τους ηθοποιούς και μουσικούς της παράστασης. Ο Κωνσταντίνος Μάρκελλος παίζει μαζί τους Ελένη Στεργίου, Γιάννη Μαστρογιάννη, Χρήστο Παπαδόπουλο, Πάνο Ζουρνατζίδη, Ilya Algaer, Μυρτώ Παπά, Λευτέρη Βενιάδη, Βασίλη Ντοροβάτα.

photo credits: Alex Kat©

TIPS

Η παράσταση είχε παιχτεί τον περασμένο Μάιο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και τώρα παίζεται στην ανανεωμένη σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μάρκελλου και με ανανεωμένο εικαστικό περιβάλλον στη σκηνή του Σύγχρονο Θέατρο στο Γκάζι. Η έναρξη των παραστάσεων θα γίνει 22 Οκτωβρίου. Σύμβουλος στη δραματουργία είναι η Ελένη Στεργίου. Οι πρωτότυπες συνθέσεις είναι του Λευτέρη Βενιάδη, οι χορογραφίες της Ηρώς Κόντη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Νίκης Ψυχογιού και ο σχεδιασμός φωτισμών του Σάκη Μπιρμπίλη.
Μετά την «Απαγωγή της Τασούλας», η «Χορευτική πανούκλα» είναι το δεύτερο θεατρικό έργο του Κωνσταντίνου Μάρκελλου που ανεβαίνει σε δική του σκηνοθεσία του συγγραφέα και πρωτότυπη μουσική του Λευτέρη Βενιάδη. Το έργο -με επιτηδευμένη αφέλεια- καυτηριάζει αλληγορικά τα κακώς κείμενα του σήμερα. Με ένα καλοκουρδισμένο ensemble ηθοποιών που, με διάθεση ανατροπής της “θεατρικής ψευδαίσθησης”, εναλλάσσουν ρόλους, προζάρουν, παίζουν μουσικά όργανα και τραγουδούν ζωντανά επί σκηνής, συνθέτοντας σπαρταριστά επεισόδια.
Η χορεομανία που συνέβη την εποχή του Μεσαίωνα έχει καταγραφεί στην ευρωπαϊκή ιστορία. Παρά τις προσπάθειές που έγιναν για να σταματήσει, πήρε γρήγορα τις διαστάσεις ανεξέλεγκτης επιδημίας, η οποία έγινε γνωστή με το όνομα «Χορευτική Πανούκλα». Το φαινόμενο είχε εκτονωθεί κάτω από ανεξακρίβωτες μέχρι και σήμερα, για τους ιστορικούς, συνθήκες. Στο μεταξύ εκατοντάδες άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή τους από εξάντληση, αφυδάτωση, εγκεφαλικά επεισόδια ή εμφράγματα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Σύγχρονο Θέατρο

 Ευμολπιδών 45
 2103464380