Προμηθέας

3
Προμηθέας Άρης Μπινιάρης Μαρίζα Καψαμπέλη©

Ο Άρης Μπινιάρης πατάει στoν αισχυλικό μύθο και γράφει μια σύγχρονη εκδοχή του˙ όχι όμως τωρινή, καθώς ο κόσμος που συνθέτει μπορεί να ανήκει στο χθες, το σήμερα και, βέβαια, και το αύριο. Με αφορμή τον "Προμηθέα Δεσμώτη" δημιουργεί ένα νέο κείμενο, που έχει ως επίκεντρο την καταπίεση έως ολοκληρωτικής εκμηδένισης- του ανθρώπου από το "σύστημα": το κράτος, τη δικαιοσύνη, την οικογένεια. Ο δικός του Προμηθέας είναι δεσμώτης σε μια φυλακή υψίστης ασφαλείας, όπου θα γνωρίσει την ίδια μοίρα με δεκάδες συντρόφους του που κρατούνται ταπεινωμένοι και βασανισμένοι, όπως τον πληροφορεί -λειτουργώντας ως "παράδειγμα"- η Κρατούμενη, ηρωίδα αντίστοιχη με τη βασανισμένη Ιώ του μύθου. Ο Μπινιάρης ακολουθεί το δραματουργικό πρότυπο της τραγωδίας του Αισχύλου, όπου ο αιχμάλωτος ήρωας συγκρούεται με διάφορους εκπροσώπους του κράτους και της θεϊκής τάξης, και αναπλάθει το μύθο μέσα από το δικό του κείμενο -το οποίο εμπλουτίζεται με στίχους ανάλογης πολεμικής και προβληματικής του ράπερ Άγνωστος Χειμώνας-, στο οποίο εκθέτει τη δυστοπία ενός συστήματος βίας, καταπίεσης και ολοκληρωτισμού.

Προμηθέας Άρης Μπινιάρης
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Σε μια ιστορία όπου δράση συνιστούν οι είσοδοι και έξοδοι των προσώπων (όπως άλλωστε συμβαίνει και στην πρωτότυπη τραγωδία), δράση γίνεται το κείμενο, οι φορτισμένες λέξεις, ο ηλεκτροφόρος λόγος του Προμηθέα ενάντια στη διαστρεβλωμένη γλώσσα των εκπροσώπων της εξουσίας, στην οποία οι δοκιμασίες μεταφράζονται σε "πράξεις αφύπνισης" και τα βασανιστήρια σε "βελτιωμένες τεχνικές ανάκρισης". Η σκηνοθεσία αποκαλύπτεται ιδιαίτερα και μέσα από την αισθητική της παράστασης: η χρήση μασκών που καλύπτουν το μισό πρόσωπο (τις υπογράφει η Μάρθα Φωκά) και οι στυλιζαρισμένες κινήσεις δημιουργούν ένα εξωρεαλιστικό κόσμο, που δεν παύει όμως να δείχνει απόλυτα υπαρκτός. Δίνουν παρ’ όλ’ αυτά στην παράσταση όψη ενός σύγχρονου κόμικ, όπου το κράτος, η οικογένεια, οι θεσμοί είναι δισδιάστατες εφιαλτικές καρικατούρες (εύστοχη ως προς αυτό και η ενδυματολογική δουλειά του Πάρι Μέξη), ενώ ο Προμηθέας και η Ιώ είναι οι μόνοι ήρωες φτιαγμένοι από σάρκα, αίμα και κόκκαλα.

Προμηθέας Άρης Μπινιάρης
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Τα πάντα στην παράσταση λειτουργούν με συνέπεια, αν και υπάρχει, παρ’ όλ’ αυτά, η αίσθηση μιας επαναληψιμότητας ίσως και ενός αδιεξόδου, στοιχεία που προσδίδουν στην παράσταση την αίσθηση πειράματος, μιας δραματουργικής και σκηνικής δοκιμής. Η μουσική του Εμμανουήλ Ροβίθη διαπερνάει το χώρο με την οξύτητά της και οι ηθοποιοί ενσαρκώνουν με ακρίβεια το σύμπαν που έχει δομηθεί: η Βάσω Καβαλιεράτου και ο Αυγουστίνος Κούμουλος είναι εξίσου εφιαλτικοί και "γελοίοι" στους διπλούς τους ρόλους (Ψυχίατρος/Μητέρα του Προμηθέα, Εισαγγελέας/Πατέρας του Προμηθέα, αντίστοιχα), ενώ η Μαρία Μαντά, σε μια εξαίσια ερμηνεία της Κρατούμενης, και ο καθηλωτικός Μιχάλης Βαλάσογλου ως Προμηθέας, φέρνουν στη σκηνή την ενέργεια των ζωντανών παλλόμενων σωμάτων κόντρα στις "άψυχες", σαν να πρόκειται για μαριονέτες, παρουσίες των άλλων προσώπων.  

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας

  • Σκηνική Σύνθεση

Μια σύγχρονη ανάγνωση του αισχύλειου έργου που εμβαθύνει σε ζητήματα ψυχικής και κοινωνικής απομόνωσης και προσεγγίζει τον μύθο του Προμηθέα μέσα στα όρια μιας αυταρχικής φυλακής υψίστης ασφαλείας, όπου ξεδιπλώνεται ένα σκοτεινό χρονικό μια σειράς ανακρίσεων. Στην καρδιά του έργου βρίσκονται οι αμείλικτες επισκέψεις των εκπροσώπων του καθεστώτος στον κρατούμενο Προμηθέα, συνθέτοντας μια στοιχειωμένη καταβύθιση σε μια εποχή που δεσπόζουν απολυταρχικές πρακτικές και αντιλήψεις. Στην παράσταση ενσωματώνονται, επίσης, στίχοι του ράπερ Άγνωστος Χειμώνας, ο οποίος είναι γνωστός για το αντιδογματικό του ύφος και το κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο των τραγουδιών του. Αυτές οι λυρικές συνεισφορές, σε συνδυασμό με τον κορμό ενός νέου κειμένου, αποτελούν τον πυρήνα γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται μια σκηνική αλληγορία με όχημα τη μουσικότητα του λόγου, τις ψυχολογικές σημάνσεις και τη σκηνική χρήση της μάσκας, συμβάλλοντας έτσι στην δημιουργία ενός πολυδιάστατου παραστασιακού γεγονότος.

Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τριπλό εναρκτήριο ραντεβού στην Πειραιώς 260

Η πολυαναμενόμενη στιγμή έφτασε και η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πόρτες της με μία διεθνή θεατρική παράσταση και δύο παραστάσεις χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
31/05/2024

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber