Από καρκίνο του πνεύμονα πέθανε την Τρίτη 30/4 ο Αμερικανός συγγραφέας Πολ Όστερ, σε ηλικία 77 ετών.
Ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της σύγχρονης παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Πολ Όστερ αναγνωρίστηκε διεθνώς με την περίφημη "Τριλογία της Νέας Υόρκης", καθώς και τα βιβλία "Το Παλάτι του Φεγγαριού", "Ίλιγγος" και "Αόρατος". Μέσα από τα συνολικά 34 έργα που έγραψε κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Όστερ διακρίθηκε για τους πολυδιάστατους κόσμους που δημιουργούσε στις ιστορίες του, συχνά με φόντο τη Νέα Υόρκη και χτίζοντας κόσμους αμερικανικούς την ίδια στιγμή όμως οικουμενικούς, άμεσα αναγνωρίσιμους αλλά κι απρόσμενους.
Ο Πολ Όστερ γεννήθηκε το 1947 στο Νιου Τζέρσεϊ. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια, μετακόμισε στη Γαλλία και εκεί αφοσιώθηκε στη μελέτη των σύγχρονων Γάλλων ποιητών. Έτσι, ξεκίνησε να γράφει ο ίδιος ποιήματα, τα οποία ωστόσο δεν δημοσίευσε ποτέ. Το 1974 επιστρέφει στη Νέα Υόρκη και πιάνει δουλειά σ' έναν μεγάλο εκδοτικό οίκο, ως υπεύθυνος των μεταφράσεων από τα γαλλικά.
Το πρώτο του μυθιστόρημα ήταν το "Squeeze Play" και κυκλοφόρησε το 1976 με το ψευδώνυμο Πολ Μπέντζαμιν, με μοναδικό σκοπό την αντιμετώπιση των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που ο συγγραφέας αντιμετώπιζε εκείνη την περίοδο. Παρά την εμπορική αποτυχία του βιβλίου, το 1979 ο Όστερ κυκλοφορεί το πρώτο του πεζογραφικό έργο, την "Επινόηση της Μοναξιάς". Η μεγάλη αναγνώριση από αναγνώστες και κριτικούς, όμως, ήρθε με τη "Γύαλινη Πόλη" το 1985. Τα "Φαντάσματα" και το "Κλειδωμένο Δωμάτιο" ολοκλήρωσαν την "Τριλογία της Νέας Υόρκης" και επιβεβαίωσαν το συγγραφικό ταλέντο του Αμερικανού λογοτέχνη.
Το 1993, το βιβλίο του "Λεβιαθάν" βραβεύτηκε με το Prix Médicis Étranger, ενώ το 2006 ο συγγραφέας τιμήθηκε με το βραβείο λογοτεχνίας του Πρίγκιπα των Αστουριών της Ισπανίας. Ο Όστερ ήταν επίσης μέλος της Αµερικανικής Ακαδηµίας Τεχνών και Γραµµάτων και Ιππότης του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων (Commandeur de l'Ordre des Arts et des Lettres).
"Στα βιβλία του Όστερ οι χαρακτήρες είναι συχνά τραυματισμένοι, αν και ο ίδιος αρνείται ότι οι ήρωες του είναι φορείς της δικής του βιογραφίας. Είναι κάθετος σε ό,τι αφορά τη διάκριση μεταξύ μυθιστορηματικού και αυτοβιογραφικού λόγου, μεταξύ μύθου και πραγματικότητας και δεν ενδίδει στη σκέψη ότι, κατά μια έννοια, ακόμα και η πραγματικότητα μπολιάζεται από τον υποκειμενικό "μύθο". Τον απασχολεί να αποτυπώσει αλήθειες που θεωρία σημαντικές, κρίσιμες" γράφει ο Σπύρος Πετρουνάκος το 2014, όταν ο συγγραφέας επισκέφθηκε την Αθήνα με αφορμή μια συζήτηση εφ’ όλης της ύλης στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Διαβάστε εδώ όλο το ρεπορτάζ.
Το τελευταίο του βιβλίο, το "Φλεγόμενο αγόρι", το οποίο ξεχωρίσαμε στα αναγνώσματα του περσινού καλοκαιριού, η χιλίων και βάλε σελίδων μυθιστορηματική βιογραφία-εργογραφία, του μοντερνιστή Αμερικανού συγγραφέα Στίβε Κρέιν, ήταν ένας γενναιόδωρος φόρος τιμής σε έναν πρωτοπόρο που όπως ορθώς επισημαίνει ο Όστερ δεν πρέπει να μείνει πλέον μόνο κτήμα των Αμερικανών φοιτητών λογοτεχνίας. Μας τον γνώρισε με πάθος και μεράκι νεοφώτιστου αλλά και εμπειρία οξυδερκή αναλυτή (εκδ. Μεταίχμιο, μτφρ. Ιωάννα Ηλιάδη).