Barbie

2,5

Κοινωνική σάτιρα, μιούζικαλ και ιστορία ενηλικίωσης, η διαδρομή της καταπιεσμένης Αμερικανίδας έως την αυτογνωσία αποδεικνύεται σεναριακά ευρηματική, ξεκαρδιστική όσο και εξοντωτικά διδακτική.

Barbie

Η Μπάρμπι "γεννήθηκε", ως Μπάρμπαρα Μίλισεντ Ρόμπερτς, στις 9 Μαρτίου 1959 και έφερε επανάσταση στο χώρο των γυναικείων παιχνιδιών ως η πρώτη ενήλικη κούκλα, η οποία απελευθέρωνε τα μικρά κορίτσια από τον υποχρεωτικό ρόλο της μητέρας. Μια "επανάσταση" η οποία αναπαριστάται απολαυστικά στην πρώτη σκηνή της "Barbie", με μια άμεση αναφορά στο "2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος" του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. Σκηνή η οποία ορίζει και τον τρόπο προσέγγισης της Γκρέτα Γκέργουικ ("Lady Bird", "Μικρές Κυρίες") σ’ ένα σημείο αναφοράς της σύγχρονης ποπ κουλτούρας, φορτωμένο με τεράστια αντιφεμινιστική κριτική. Για να σταθεί μια αυτοσαρκαστική κινηματογραφική σάτιρα, όμως, θα πρέπει, εκτός από ενδιαφέροντα στόχο, να έχει και μια εξίσου ενδιαφέρουσα πλοκή.


Αυτή αφορά στην κρίση ταυτότητας την οποία παθαίνει η Αρχετυπική Μπάρμπι. Σε μια ονειρεμένη κουκλοχώρα, όπου τίποτα δεν διαταράσσει τη ροζ, πλαστική, clean cut και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα των Μπάρμπι (οι Κεν είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία), ένα πρωί η πλέον αναγνωρίσιμη εκπρόσωπος της Barbieland κάνει εμμονικές σκέψεις περί θανάτου, οι πατούσες της δεν στέκουν μόνιμα όρθιες, σαν να φορά τακούνια, αλλά πατούν στο έδαφος και –το χειρότερο απ’ όλα– τα πόδια της έχουν κυτταρίτιδα! Μια πύλη προς την Αληθινή Ζωή έχει ανοίξει και μόνο εκείνη μπορεί, αν δεν θέλει να γίνει Παράξενη Μπάρμπι, να την κλείσει, ταξιδεύοντας έως εκεί και βρίσκοντας το κορίτσι που κάνει τις ανάλογες σκέψεις παίζοντας με τις Μπάρμπι κούκλες της. Κι έτσι, οι Μπάρμπι και Κεν φτάνουν ένα ωραίο πρωί στο Λος Άντζελες…


Τα ροζ κουκλόσπιτα, τα αμερικανικά 50s και τα κλασικά χολιγουντιανά μιούζικαλ εμπνέουν μια ξεκαρδιστικά αποστειρωμένη Barbieland, όπου οι σατιρικές βολές των Γκέργουικ και Νόα Μπάουμπακ ("Δεσμοί Διαζυγίου", "Ιστορίες Γάμου", "Λευκός Θόρυβος"), οι οποίοι συνυπογράφουν το σενάριο, πετυχαίνουν εύκολα "κέντρο". Τα πράγματα προοδευτικά σοβαρεύουν, όταν η αληθινή ζωή παίρνει το πάνω χέρι, αλλά μια πικάντικη ανατροπή εδώ, μια ευφυής ατάκα εκεί και μια εμπνευσμένη σινε-αναφορά (από τον "Νονό" και τον Σιλβέστερ Σταλόνε ως το "Justice League") παραπέρα, κρατούν το συνδυασμό ιστορίας ενηλικίωσης (όπως είναι όλες οι ταινίες της Γκέργουικ), κοινωνικής σάτιρας, μιούζικαλ και κωμωδίας χαρακτήρων σε ισορροπία. Αυτή όμως θα διαταραχθεί στα δραματικά ξεσπάσματα της ταινίας, τα οποία καταλήγουν σε επαναλαμβανόμενα διδακτικά τσιτάτα έμφυλης συνύπαρξης, αρσενικής αυτογνωσίας και θηλυκής αντίστασης. Καθώς το ίδιο το θέμα το ζητάει και η Γκέργουικ το γνωρίζει καλά, η "αμερικανιά" δεν είναι μόνο αντικείμενο κριτικής, αλλά και βασικό συστατικό αυτής της χολιγουντιανής (βλέπε και εκνευριστικά απολαυστικής) "Barbie". Πώς θα μπορούσε να ήταν αλλιώς; Χμ… ίσως το "Truman Show" να έχει μερικές χρήσιμες απαντήσεις.

ΗΠΑ. 0223. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Barbie

2,5
  • Κωμωδία
  • 2023
  • Διάρκεια: 114 '
  • Γκρέτα Γκέργουιγκ

Η Μπάρμπι ζει στην ονειρεμένη Barbieland, μια ροζ, αδιατάραχτη και γυναικοκρατούμενη καθημερινότητα, μέχρι που αρχίζει να έχει… κυτταρίτιδα και υπαρξιακές ανησυχίες. Η απάντηση βρίσκεται στην αληθινή ζωή κι εκείνη είναι έτοιμη για το μεγάλο ταξίδι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.