Δράκος, performance για μια νοοτροπία

3

Παρά τις αδυναμίες της, η παράσταση που υπογράφει ο Βαλαής πάνω στο ζήτημα της έμφυλης βίας είναι ένα θέαμα γοητευτικό, εξόχως επιδραστικό, σκληρό βέβαια, αλλά και με τον τρόπο του αισιόδοξο, ίσως και λυτρωτικό.

Δράκος, performance για μια νοοτροπία

Αν η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Βαλαής αφορούσε κάποιο άλλο ζήτημα και όχι αυτό της βίας κατά των γυναικών, θα ήταν ευκολότερο ίσως να προτάξουμε τα αδύναμα σημεία της. Τώρα η κρισιμότητα του θέματος κυριαρχεί και η παράσταση καταφέρνει να ξεχωρίσει ως μία από τις απολύτως αναγκαίες να υπάρχουν. Τα παραπάνω δεν υπονοούν, πάντως, οτι "σώζεται" μόνο χάρη στο θέμα της. Κάθε άλλο, καθώς οι συντελεστές της έχουν επιτύχει κάτι ωραίο: Παρά τις εμφανείς αδυναμίες κυρίως στο δραματουργικό κομμάτι, ο "Δράκος" είναι ένα θέαμα γοητευτικό, εξόχως επιδραστικό, σκληρό βέβαια, που σε χτυπάει σαν γροθιά στο στομάχι, αλλά και με τον τρόπο του αισιόδοξο, ίσως και λυτρωτικό. Ο Γιώργος Βαλαής και η Γεωργία Κανελλοπούλου, που συνυπογράφουν τη δραματουργία, χρησιμοποιούν αποσπάσματα και ιδέες από ένα σύνολο έργων (από το σενάριο της συνώνυμης ταινίας του Νίκου Κούνδουρου, από γραπτά της Βιρτζίνια Γουλφ, μια συνομιλία του Ταρκόφσκι με τη δημοσιογράφο και συγγραφέα Ιρένα Μπρέζνα, στοιχεία από το "2666" του Μπολάνιο), αλλά και πραγματικά γεγονότα που αφορούν βιασμούς, επιθέσεις και δολοφονίες γυναικών και δημιουργούν μια ψηφιδωτή σύνθεση γύρω από το ζήτημα της έμφυλης βίας, ανιχνεύοντας διάφορες παραμέτρους του, όπως η πατριαρχική και φαλλοκρατική αντίληψη του κόσμου, η αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος, ο αγώνας αυτοκαθορισμού των γυναικών κ.ά.

Δράκος
Αλεξάνδρα Δεληθέου©

Η ανομοιογένεια της δραματουργίας στοιχίζει μεν στη συνοχή της παράστασης, αλλά της προσφέρει και το υπέδαφος ώστε να εξελιχθεί μέσα από αντίστοιχη ποικιλομορφία μέσων, καταλήγοντας σε ένα ενδιαφέρον, με κάποιες πολύ ξεχωριστές στιγμές και γενικότερο θετικό πρόσημο αποτέλεσμα. Διότι, βέβαια, ο "Δράκος" δεν συνιστά κάποιο εγκεφαλικό ή θεωρητικό κατασκεύασμα, αλλά ένα καλλιτεχνικό προϊόν και ο τρόπος που διαρθρώνεται ενισχύει την επιδραστικότητά του: σαν ένα σκηνικό βιβλίο, δηλαδή, που γράφεται μπροστά στα μάτια μας, με ανολοκλήρωτο το τελευταίο κεφάλαιο, αυτό που μένει να γραφτεί από εδώ και πέρα και ίσως φέρει την ανατροπή του κόσμου όπως τον ξέρουμε. Έπειτα, δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με ένα θέαμα που δανείζεται και μεταπλάθει στη δική του γλώσσα και ταυτότητα στοιχεία από διάφορα είδη (devised, θέατρο-ντοκουμέντο, περφόρμανς κ.ά.), αλλά και με ένα θέαμα που συμβαίνει εδώ και τώρα, είναι σε εξέλιξη, εκκρεμές, και μας κλείνει το μάτι για τη συνέχεια. Βρισκόμαστε μεν σε μια θεατρική αίθουσα, αλλά το διακύβευμα αφορά το τι συμβαίνει έξω από αυτή – χωρίς, από την άλλη, να αποσπάται το ενδιαφέρον μας από όσα συμβαίνουν επί σκηνής. Τέσσερις ερμηνευτές δίνουν σώμα και πνοή σε αυτό το σκηνικό σύμπαν: μαζί με τον σκηνοθέτη, η Κατερίνα Ζησούδη, η Μάγδα Καυκούλα και ο Θοδωρής Πεντίδης, υπό τους ήχους και τις δονήσεις των καίριων μουσικών επιλογών (Voltnoi Brege, Γ. Βαλαής).

Περισσότερες πληροφορίες

Δράκος, performance για μια νοοτροπία

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Ένα θεατρικό μοντάζ γεγονότων, κειμένων, αποσπασμάτων από το σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη για την ταινία «Δράκος» και μιας συνέντευξης του Αντρέι Ταρκόφσκι, που αφηγείται τη βιαιότητα της κοινωνίας κατά των γυναικών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τριπλό εναρκτήριο ραντεβού στην Πειραιώς 260

Η πολυαναμενόμενη στιγμή έφτασε και η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πόρτες της με μία διεθνή θεατρική παράσταση και δύο παραστάσεις χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
31/05/2024

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber