Άρης Μπινιάρης: «Οι Βάκχες είναι σαν τον έρωτα»

Ο Άρης Μπινιάρης είναι αποφασισμένος να μας συνεπάρει με την ένταση και τον παλμό της βακχικής λατρείας, ποτίζοντας τη σκηνή με πάθος, έκσταση, κρασί, ροκ, μουσική – και με έναν αξιοζήλευτο θίασο.

Άρης Μπινιάρης: «Οι Βάκχες είναι σαν τον έρωτα»

Ο Άρης Μπινιάρης είναι αποφασισμένος να μας συνεπάρει με την ένταση και τον παλμό της βακχικής λατρείας, ποτίζοντας τη σκηνή με πάθος, έκσταση, κρασί, ροκ, μουσική – και με έναν θίασο που θα ζήλευαν πολλοί: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Γάλλος, Άννα Καλαϊτζίδου, Εύα Σαουλίδου κ.ά. Διαβάστε τι είπε στη Μαρία Κρύου για τις ηλεκτρισμένες «Βάκχες» του Ευριπίδη που έρχονται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 21/3.

Άρης Μπινιάρης: «Οι Βάκχες είναι σαν τον έρωτα» - εικόνα 1

Η ανάγνωση που προτείνεις για τις «Βάκχες» έχει κοινά με εκείνη που παρουσίασες το 2010;
Στην προηγούμενη διασκευή εστιάσαμε στην αρχαιομετρική ρυθμολογία των κειμένων και στο θεολογικό στοιχείο, ενώ τώρα κάνουμε κάτι­ τελείως διαφορετικό. Εστιάζουμε στη δυναμική της κίνησης, της φωνής, της αναπνοής, του ηθοποιού-περφόρμερ, στην αναπαράσταση και τη μουσική. Βασιστήκαμε στην εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά και πολύ προσεκτικά αφαιρέσαμε τα ονόματα των ηρώων, οποιαδήποτε αναφορά υπάρχει σε τοπικό προσδιορισμό –ακούγεται μόνο ο Κιθαιρώνας–, στον Διόνυσο και στη βακχεία.

Διατηρήσαμε τα σύμβολα αυτών των εννοιών. Δηλαδή βλέπουμε έναν μάντη να πηγαίνει στον βασιλιά μιας πόλης για να τον προειδοποιήσει κι εκείνος δεν δέχεται ό,τι δεν μπορεί να αποκωδικοποιήσει. Δεν δέχεται­ το νέο θεό που επαναφέρει τη ζωογόνο ορμή των αισθήσεων και, εκπροσωπώντας ένα κλειστό κύκλωμα που φοβάται το ξένο, αντιστέκεται και στο τέλος διαμελίζεται. Εκφράζουμε μια θέση: ο Διόνυσος είναι παλιός θεός, ισάξιος των υπολοίπων, και αυτό που φέρει έρχεται σαν ενθύμηση γιατί τον έχουμε απεμπολήσει.

Με φόβο προς το ξένο δεν ζει και ο σύγχρονος Ευρωπαίος;
Φοβάσαι όταν έρχεται κάτι και σου γκρεμίζει όλα όσα έχεις τακτοποιημένα στο μυαλό σου. Αλλά αυτό σημαίνει ότι πρέπει να γίνεις δογματικός; Και όταν ερωτεύεσαι φοβάσαι, όμως νιώθεις ζωντανός. Οι «Βάκχες» είναι σαν τον έρωτα. Ο έρωτας σε φέρνει σε επαφή με τα πολύ πρωταρχικά, αρκεί να είσαι ανοιχτός να δημιουργήσεις σχέσεις. Πρέπει να ζεις το σύνολο των πραγμάτων, το σύνολο των συναισθηματικών σου καταστάσεων και όχι κάποια κομμάτια. Αυτό θα σε οδηγήσει στον αυτοπροσδιορισμό μέσα στην κοινωνία.

Το να καταστέλλεις μέσω της βίας αυτό που δεν αναγνωρίζεις, εκ πρώτης, δεν οδηγεί πουθενά και δυστυχώς αυτό κάνουμε σήμερα. Παρατηρώ ότι κυριαρχεί ένας δογματισμός σήμερα, που μπορεί να σε απομονώσει και να μη σου επιτρέψει την ανοιχτή συνδιαλλαγή. Σε προσωπικό επίπεδο, αλλά κι όταν καταπιάνομαι με μια παράσταση, ξεκινώ να ψάχνω τα πράγματα από το εσωτερικό πεδίο, διότι πιστεύω πως μέσα από αυτό έρχεται η προβληματική σε σχέση με την κοινωνία. Ας δούμε πρώτα τι υπάρχει μέσα μας και αυτό ας γίνει το φίλτρο για να λειτουργήσουμε στην κοινωνία.

Σύμφωνα με μελετητές, η οργιαστική λατρεία του Διονύσου έχει καταβολές από τη Μικρά Ασία και τη Θράκη. Χρησιμοποίησες μουσικά μοτίβα από αυτές τις περιοχές για την παράσταση;
Βρήκαμε τη ροκ διάθεση, την ηλεκτρική εκδοχή μουσικών δρόμων από την Ανατολή. Η παράσταση είναι ροκ, υπάρχουν ηλεκτρισμός και μεταμορφώσεις.

Η μουσική κυριαρχεί επί του ­λόγου;
Ο λόγος και η μουσική συμπλέουν. Σε όλες τις παραστάσεις μου αυτό που προσπαθώ να κάνω με τη μουσική είναι η εξωτερίκευση των πληροφοριών και των νοημάτων του έργου, του εσωτερικού παλμού. Η δραματουργία είναι αυτή που ορίζει τι θα υπάρχει μουσικά και πού. Ιδιαίτερα εδώ θέλησα να δω πώς το μουσικό, ηχητικό, τροπικό περιβάλλον επιδρά στο σώμα και πώς μέσα από αυτό έρχεται ο ρόλος.

Συνεργάζεσαι για δεύτερη φορά με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Στοχεύεις σε σταθερές συνεργασίες;
Ναι. Με τους μουσικούς που παίζουν ζωντανά, τον Βίκτωρα Κουλουμπή και τον Πάνο Σαρδέλη, φτιά­ξαμε την τελευταία εκδοχή του «Θείου τραγιού» και του «’21», έχουμε βρει κοινό κώδικα και θα συνεχίσουμε να κάνουμε πράγματα μαζί. Με τους ηθοποιούς, τον Γιώργο Γάλλο, την Άννα Καλαϊτζίδου, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τον Χρήστο Λούλη, την Αμάλια Μπένετ, την Εύη Σαουλίδου, τον Κωνσταντίνο Σεβδαλή, τον Ονησίφορο Ονησιφόρου και τον Χάρη Χαραλάμπους, ήθελα πάρα πολύ να συνεργαστώ σε αυτήν τη δουλειά. Έχουν δύναμη πάνω στη σκηνή και όλη την ώρα βρίσκονται σε κίνηση.

Περισσότερες πληροφορίες

Βάκχες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 70 '

Ο σκηνοθέτης τολμά να συνδέσει την ανατρεπτική δυναμική της ροκ με τη ρηξιγενή τραγωδία, το μόνο έργο που διασώθηκε με πρωταγωνιστή τον θεό του δράματος, τον Διόνυσο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο "Αόρατος επισκέπτης" είναι η νέα παράσταση της Κάτιας Δανδουλάκη

Μόνο δύο ώρες θα έχει για να αθωώσει τον πελάτης της η δαιμόνια δικηγόρος που πρωταγωνιστεί στην ιστορία μυστηρίου που θα δούμε στο θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη" τον χειμώνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/07/2024

Αποκλειστικό: Τον "Πουπουλένιο" σκηνοθετεί ο Νικορέστης Χανιωτάκης την επόμενη σεζόν

Το Σύγχρονο Θέατρο ξεκινά τη νέα σεζόν με ένα από τα σημαντικότερα έργα της σύγχρονης παγκόσμιας δραματουργίας, όπου παίζουν οι Αργύρης Αγγέλου, Νίκος Πουρσανίδης, Γεράσιμος Σκαφίδας, Αλέκος Συσσοβίτης.

Το "Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον" έρχεται δυναμικά για τρίτη σεζόν

Η παράσταση των C for Circus με θέμα το sex trafficking, την οποία έγραψε και σκηνοθέτησε η Βαλέρια Δημητριάδου, επανέρχεται στο θέατρο Άνεσις.

Αποκλειστικό: Demy, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Μίρκα Παπακωνσταντίνου και Ιαν Στρατής πρωταγωνιστούν στο "Ωραία μου κυρία" της Θέμιδας Μαρσέλλου

Μαθαίνουμε τα λαμπερά ονόματα που θα αποτελέσουν τον θίασο της νέας λαμπερής παραγωγής που ετοιμάζει η σκηνοθέτρια στο θέατρο Παλλάς.

"Τι Ομάδα Είσαι Ρε;": Μια παράσταση που σκοράρει κατά της οπαδικής βίας

Η εταιρεία θεάτρου αντίqρηση παρουσιάζει μια καθηλωτική παράσταση σε σκηνοθεσία Γιάννη Μαυρόπουλου, ανοίγοντας διάλογο για το φαινόμενο της οπαδικής βίας στο Β’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας.

"Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός": Η "Ιφιγένεια των Ταύρων" στο Γεντί Κουλέ

Η νέα παράσταση του Χριστόφορου Χριστοφή έρχεται στο Επταπύργιο Θεσσαλονίκης, συνδέοντας μια Ιφιγένεια, έναν Πυλάδη, έναν Ορέστη και κάποιον Άντον Τσέχοφ σε ένα άχρονο αντάμωμα.

Αποκλειστικό: Αυτή είναι η νέα παράσταση που ανεβάζει ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης

Στη Ρωσία θα μας μεταφέρει από τον Οκτώβριο η παράσταση που σκηνοθετεί ο ταλαντούχος καλλιτέχνης, με τον θίασο να περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τον Μιχάλη Οικονόμου, τον Παντελή Δεντάκη και τον Σταύρο Σβήγκο.