"Τα μάτια τέσσερα" στο Ιλίσια-Βολανάκης: Ποιοί ηθοποιοί θα παίξουν στο έργο του Γιάννη Τσίρου;

Τα μάτια τέσσερα Αγγελική Κοκοβέ©

Μαρία Κατσανδρή, Χρήστος Σαπουντζής, Πανάγος Ιωακείμ και Ναταλία Σουίφτ αποτελούν το τελικό καστ της παράστασης "Τα μάτια τέσσερα" του Γιάννη Τσίρου που θα δούμε από 15 Οκτωβρίου στο θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης σε σκηνοθεσία Γιώργου Πυρπασόπουλου. Το διακεκριμένο το 2010 με βραβείο Δραματουργίας Κάρολος Κουν ελληνικό έργο, παρουσιάζει μέσα από μια νέα ματιά ο γνωστός ηθοποιός στην πρώτη του σκηνοθεσία (η δεύτερη για φέτος μαζί με τους "Τέλειους ξένους” στο θέατρο Αθηνά). Πρόκειται για μια σπουδή στην αδυναμία και το απύθμενο χάος των Αρχών και του Νόμου, σε μια κοινωνία που αγγίζει τα όρια του παραλογισμού και ο κοινωνικά αδύναμος είναι καταδικασμένος στη μοίρα του.

Τα μάτια τέσσερα

Η υπόθεση

Όταν η νεαρή Άννα συλλαμβάνεται για μια μικροκλοπή ο παππούς της θα κινήσει γη και ουρανό για να την συνδράμει. Η κατηγορία όμως που την βαραίνει είναι αδιαπραγμάτευτη. Αντίσταση κατά της αρχής. Και τότε ένας ολόκληρος κρατικός μηχανισμός μπαίνει σε λειτουργία για την αντιμετώπιση του "κακουργήματος". Το αστυνομικό όργανο, άκαμπτο, εφαρμόζει το νόμο, ο νομοθέτης αποποιείται τις προσωπικές του σχέσεις με τον παραβάτη, ο δικαστής τηρεί τις δέουσες αποστάσεις. Μόνο ο δημοσιογράφος αναζητά "δικαίωση" για τον αδύναμο. Τότε η τηλεοπτική δημοσιοποίηση, γίνεται το έσχατο καταφύγιό του παραβάτη έτοιμο να τον κατασπαράξει.

Τα μάτια τέσσερα

Ο Γιάννης Τσίρος σημειώνει

"Ο νόμος είναι ίσος για όλους. Οι άνθρωποι, όμως, δεν είναι ίσοι. Οι κοινωνικά αδύναμοι παραβάτες είναι πιο ένοχοι. Τους έχω δει στο δικαστήριο να ικετεύουν για λίγη επιείκεια, προβάλλοντας ως ελαφρυντικό την ίδια την αδυναμία τους.  Ειδικά αν κάποιος βαρύνεται και με την κατηγορία για αντίσταση κατά της Αρχής, ο νόμος εξαντλεί επάνω του και το τελευταίο του γράμμα. Το μυρμήγκι δικάζεται σαν ελέφαντας. Και τιμωρείται παραδειγματικά.  Οι αδύναμοι παραβάτες εξαλείφονται, οι δυνατοί επιβιώνουν. Και ιδανικός τόπος αναπαραγωγής τους είναι η αδιάφορη κοινωνία. Οι "δυνατοί" δεν αντιστέκονται ποτέ στις Αρχές, τα ανομήματα τους είναι σχετικά γνωστά, ακόμα κι όταν οι ίδιοι δεν το ξέρουν, και τέλος ο κυνισμός τους, τους κάνει μονοδιάστατους. Επιβιώνουν απ’ το νόμο, αλλά τους λείπει ο χαρακτήρας. Αντιθέτως τα αδικήματα των "αδύναμων", αυτών των φτωχοδιάβολων που σέρνονται καθημερινά με χειροπέδες στα δικαστήρια, ξεχειλίζουν από δραματικές λεπτομέρειες. Επιπλέον η ανημποριά τους να ξεφύγουν απ’ την τσιμπίδα του νόμου, εκθέτει στο φως και μια άλλη πλευρά. Την πλευρά της ενάγουσας πολιτείας.  Ακόμα κι όταν το αδίκημά τους δεν ξεπερνά το απλό πλημμέλημα, αν αντισταθούν στις Αρχές, μοιάζει να θέτουν σε συναγερμό το πολιτειακό οικοδόμημα. Από τη σύλληψη λοιπόν του παραβάτη, μέχρι και την τιμωρία του, κάθε πολιτειακός εκπρόσωπος, γίνεται πρόσωπο απρόσωπο. Ρόλος.  Το αστυνομικό όργανο, άκαμπτο, εφαρμόζει το νόμο, ο νομοθέτης αποποιείται τις προσωπικές του σχέσεις με τον παραβάτη, ο δικαστής τηρεί τις δέουσες αποστάσεις. Μόνο ο δημοσιογράφος αναζητά "δικαίωση" για τον αδύναμο. Τότε η τηλεοπτική δημοσιοποίηση, γίνεται το έσχατο καταφύγιό του παραβάτη. Και το τίμημα της σωτηρίας, είναι η διαπόμπευση της αδυναμίας του. Άλλωστε, όπου κι αν βρεθούμε, ό, τι κι αν κάνουμε, όποιοι κι αν είμαστε, "δυνατοί" ή "αδύναμοι", όποια ιδεολογία κι αν έχουμε, θέλουμε ή δεν θέλουμε, κάποια στιγμή, με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο, οι πράξεις μας, οι αντιδράσεις μας, ακόμα και η αδράνειά μας, θα γίνουν εικόνα μιας τηλεόρασης. Δε μπορούμε να την αποφύγουμε. Ούτε να την αμφισβητήσουμε, γιατί τότε, ίσως στραφεί εναντίον μας".

Τα μάτια τέσσερα

Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Άννας Ζούλια και οι φωτισμοί της Σεμίνας Παπαλεξανδροπούλου.

Τα μάτια τέσσερα

Προπώληση μέσω viva.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τριπλό εναρκτήριο ραντεβού στην Πειραιώς 260

Η πολυαναμενόμενη στιγμή έφτασε και η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πόρτες της με μία διεθνή θεατρική παράσταση και δύο παραστάσεις χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
31/05/2024

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber