Στα μέσα-προς-τέλη Ιουνίου κάθε χρόνο φιλοξενείται σε πολλά μέσα ενημέρωσης το σχεδόν "υποχρεωτικό" άρθρο του "απολογισμού της Ε3", της μεγαλύτερης κλαδικής έκθεσης για την αγορά της ηλεκτρονικής ψυχαγωγίας. Φιλοξενείται, επίσης, αυτό το άρθρο κάθε χρόνο και σε... όλο και λιγότερα μέσα ενημέρωσης, γιατί η έκθεση αργά αλλά σταθερά χάνει την σημασία και το ειδικό της βάρος: εκεί που κάποτε αναδείκνυε "νικητές" και "ηττημένους" βάσει της γνώμης όσων την επισκέφθηκαν, το παγκόσμιο κοινό έχει σχηματίσει πια δική του άποψη για το θέμα πριν η έκθεση ανοίξει τις πύλες της. Και ενώ οι έμπρακτες εντυπώσεις από τα games που βρίσκονται σε ανάπτυξη είχαν πιθανώς κάποτε ένα νόημα, έχει γίνει σχεδόν επώδυνα κατανοητό (ειδικά από από το 2010 και μετά) πως η επαφή με ημιτελείς παραγωγές σε αυτήν την κατάσταση και περίσταση έχει περίπου την ίδια αξία με αυτήν που έχει ένα... trailer για την διαμόρφωση γνώμης αναφορικά με την αντίστοιχη ταινία, όταν αυτή προβληθεί στα σινεμά.
Για την Ε3 2017 "κρατούσαμε μικρό καλάθι" - τόσο όσον αφορά στις προσδοκίες μας για την παρουσία της Microsoft, όσο και της Sony και της Nintendo - εξ αρχής και, όπως πολλοί άλλοι συνάδελφοι, μάλλον δικαιωθήκαμε. Η Microsoft, στην οποία θα έπρεπε να ανήκει εκ των πραγμάτων η Ε3 αυτή με το Xbox One X, τελικά εν πολλοίς απογοήτευσε όχι βάσει της τιμής πώλησής του, αλλά βάσει απουσίας games-λόγων να το αποκτήσει κανείς. Η Sony βλέποντας την μέτρια παρουσία της Microsoft έκανε... "οικονομία δυνάμεων" και δεν φανέρωσε τίποτε καινούργιο πρακτικά (αν και κατά γενική ομολογία και αυτό το γνωστό υλικό θα μπορούσε να το είχε διαχειριστεί λιγότερο διεκπεραιωτικά). Η Nintendo χωρίς... καν συνέντευξη Τύπου, από την άλλη πλευρά, για το δικό της κοινό κατάφερε να κάνει μία Δικτυακή παρουσίαση που σκιαγραφεί ως πολλά υποσχόμενο το μέλλον του Switch. Να και οι ανατροπές, λοιπόν!
Στον τομέα που έχει περισσότερη σημασία, των games αυτών καθ' αυτών δηλαδή, όσα επέδειξε η Sony και όσα επέδειξε η Microsoft είχαν ενδιαφέρον μεν, στερούνταν εκπλήξεων δε. Η δεύτερη επέλεξε, για την ώρα τουλάχιστον, να μην συνδέσει την εικονική πραγματικότητα καθόλου με το Xbox One X ενώ η πρώτη να προτείνει εναλλακτικό τρόπο διεύρυνσης του κοινού του PS4 με την πρωτοβουλία του PlayLink και των τίτλων του. Οι συζητήσεις για την συνεργασία του PS4 με άλλα συστήματα σε Δικτυακούς τίτλους ταυτόχρονα συνεχίστηκαν, πάντως, ενώ... αναγκαστικά σχεδόν ξεκίνησαν και αυτές σχετικά με το αν και κατά πόσο το Xbox One X είναι όντως σύστημα ψυχαγωγίας για games σε εικόνα 4Κ ή όχι (η απάντηση είναι δυστυχώς "εξαρτάται").
Δεν είναι λίγοι αυτοί, πάντως, που θεωρούν πως οι Microsoft και Sony - και κατ' επέκταση όλες οι άλλες εταιρίεες που δημιουργούν games για τα συστήματά τους - έχουν πλέον... εμμονή με την εικόνα 4Κ σε βαθμό που δεν εξυπηρετεί κανέναν. Για όσους και όσες σκοπεύουν "να ακολουθήσουν το άρμα" της υπερυψηλής ευκρίνειας, πάντως, και να αγοράσουν μία τηλεόραση εικόνας 4Κ ώστε να απολαύσουν σε αυτήν την ανάλυση games με το PlayStation4 Pro ή το Xbox One X, έχουμε μερικές συμβουλές χρήσιμες. Έχουμε γνώμη και σχετικά με το αν και κατά πόσο αξίζει να ασχολούνται με παλαιότερα games μέσω εξομοίωσης, βέβαια, όταν υπάρχουν τόσες αξιόλογες παραγωγές σύγχρονες, αλλά αυτό συνεχίζει να είναι θέμα προσωπικό. Όπως και το αν και κατά πόσο θα έπρεπε να ενθαρρύνουμε ως καταναλωτές την βιομηχανία του gaming να... καταφεύγει στα remakes όλο και πιο συχνά, αντί ν' αναζητά καινούργια πράγματα να προσφέρει.
Οι επόμενοι 12 μήνες, πάντως, αναμένεται να είναι ευθυγραμμισμένοι με το κύριο περιεχόμενο της Ε3 2017 και τα συστήματα των τριών εταιρειών που πρωταγωνιστούν στην αγορά του gaming ως κάτοχοι των επικρατέστερων φορμά: με άλλα λόγια... εξελικτικοί. Θα χρειαστούν, δε, ζυμώσεις πολύ περισσότερων μηνών πριν αρχίσουμε να εισπράττουμε, σε πρακτικό επίπεδο πια, όλες αυτές τις δυνατότητες των νεότερων συστημάτων ψυχαγωγίας σε παραγωγές που όντως δεν μπορούσαμε να έχουμε - όχι οπτικοακουστικά, αλλά σε επίπεδο τρόπων παιχνιδιού καθαρά - με τα PS3/Xbox 360. Είναι μία διαπίστωση που δεν κολακεύει, ομολογουμένως, κανέναν μας: ούτε τις εταιρείες παραγωγής, ούτε τα μέσα ενημέρωσης, ούτε το κοινό, το οποίο ίσως θα έπρεπε να... αρχίζει να πιέζει με τον τρόπο του για ουσιαστική πρόοδο στα video games.
Ο αγαπημένος μας τρόπος ψυχαγωγίας η αλήθεια είναι πως χρειάζεται ένα... ηλεκτροσόκ πρωτοτυπίας που δεν θα έλθει από την υπερυψηλή ευκρίνεια και μόνο. Αυτός που θα το κάνει, είναι και αυτός που "θα πάει ταμείο" τα Χριστούγεννα του 2019 ή του 2020. Και θα τού αξίζει!