Με τις τηλεοράσεις να γίνονται ολοένα και πιο... "έξυπνες", ήταν από μερικές απόψεις αναπόφευκτο - και το μόνο που απέμενε να διαπιστώσουμε ήταν το ποιός κατασκευαστής καταναλωτικών ηλεκτρονικών θα έκανε το πρώτο ευρείας κλίμακας σχετικό "φάουλ". Όπως αποδεικνύεται, ήταν η Samsung αυτή που είτε ηθελημένα, είτε από αβλεψία (πάντως εν γνώσει της) έκανε το τελευταίο διάστημα όχι ένα, αλλά δύο τέτοια "φάουλ" με τις δικές της Smart TV. Το ζήτημα, έτσι, του τί ακριβώς συνεπάγεται για τον καταναλωτή η μόνιμη σύνδεση της τηλεόρασης του σαλονιού του με το Internet, επανέρχεται - και όχι με την καλή έννοια.
Δύο περιστατικά με διαφορά λίγων ημερών μεταξύ τους ήταν πρακτικά αδύνατο να περάσουν απαρατήρητα από την ειδικό Τύπο της τεχνολογίας - πόσο μάλλον αφού έστρεψε την προσοχή του σε αυτά μετά από καταγγελίες καταναλωτών. Το ένα σχετίζεται με μία σειρά από apps προβολής ταινιών, τα οποία μπορεί να αξιοποιήσει μεγάλη γκάμα από Smart TV της Samsung: σύμφωνα με αναφορές ενός αριθμού από χρήστες, την περασμένη εβδομάδα η τηλεόρασή τους άρχισε να... προβάλλει διαφημίσεις της Pepsi κατά τη διάρκεια της προβολής ταινιών που προέρχονταν είτε από το Internet είτε από την προσωπική συλλογή του εκάστοτε καταναλωτή, χωρίς καμία προειδοποίηση ή προηγούμενη συγκατάθεσή του. Στην πρώτη περίπτωση (της λήψης ταινιών μέσω Ιnternet), το θέμα αφορούσε στους συνδρομητές της Foxtel στην Αυστραλία, ενώ στη δεύτερη (των ταινιών του ίδιου του χρήστη), το app της Samsung για το δημοφιλέστατο Plex, πρόγραμμα το οποίο μπορεί να "αντλεί" οπτικοακουστικά αρχεία από αποθηκευτικά μέσα που υπάγονται στο ίδιο οικιακό δίκτυο με την τηλεόραση.
Το δεύτερο περιστατικό αποδεικνύεται πως... συμβαίνει εδώ και αρκετό καιρό, αλλά μόλις πρόσφατα ανακαλύφθηκε, πάλι από καταναλωτή: ένας μεγάλος αριθμός από Smart TV της Samsung που μπορεί να αξιοποιήσει φωνητικές εντολές για κάποιες λειτουργίες τους, αποδεικνύεται πως "ακούει" και... γενικότερα τί λέγεται μέσα στον χώρο όπου έχει τοποθετηθεί (!). Η κορεάτικη εταιρεία, με άλλα λόγια, δεν περιορίζει με κανέναν τρόπο το τί "συλλαμβάνει" το μικρόφωνο που βρίσκεται ενσωματωμένο στο τηλεχειριστήριο των τηλεοράσεων αυτών, όπως κάνει στο μικρόφωνο που φέρει η ίδια η τηλεόραση (το οποίο συνδέεται με σύστημα που αποδέχεται μόνο συγκεκριμένες φωνητικές εντολές).
Για το λόγο αυτό η Samsung - αφού φυσικά πρώτα το θέμα "εξερράγη" στο Web - άλλαξε τους όρους χρήσης της λειτουργίας των φωνητικών εντολών, ώστε να αποποιηθεί κάθε ευθύνη όσον αφορά στην ιδιωτικότητα των ηχητικών δεδομένων που "ακούει" το τηλεχειριστήριο. Με αυτόν τον τρόπο θεωρεί πως "νίπτει τας χείρας της" όσον αφορά στο τί συμβαίνει με όλες αυτές τις λέξεις και προτάσεις που το μικρόφωνο του τηλεχειριστηρίου "ακούει" - και το οποιοδήποτε app ανεξάρτητης εταιρείας μπορεί να "συλλάβει" και να στείλει μέσω Internet σε οποιονδήποτε server αγνώστων στοιχείων και... προθέσεων προς επεξεργασία και αξιολόγηση.
Και στις δύο περιπτώσεις ο τρόπος με τον οποίο η Samsung δικαιολόγησε τον εαυτό της για τα σχετικά "φάουλ" και γενικότερα διαχειρίστηκε τις αποκαλύψεις αυτές, είναι απαράδεκτος. Στην πρώτη περίπτωση, των... διαφημίσεων με το ζόρι, ισχυρίστηκε πως "κατά λάθος" ενεργοποίησε την προβολή τους, κατά τη διάρκεια δοκιμών που έκανε για τη λειτουργία της συγκεκριμένης δυνατότητας. Σημειώνεται πως τις ίδιες "δοκιμές" είχε κάνει και τον Ιανουάριο του 2014 σε μικρότερη κλίμακα. Κοινώς, σκοπεύει να εκμεταλλευτεί εμπορικά κάποια στιγμή την προβολή διαφημίσεων κατά τη διάρκεια ακόμη και της αναπαραγωγής περιεχομένου που ανήκει στο χρήστη - και δεν μπορούμε να σκεφτούμε πώς ακριβώς θα λάμβανε τη συγκατάθεσή του για κάτι τέτοιο.
Στη δεύτερη περίπτωση, της σύλληψης λέξεων και προτάσεων μέσα από έναν χώρο τόσο προσωπικό (και συνταγματικά προστατευμένο) όσο το σαλόνι του σπιτιού μας, το μόνο που έχει να αντιπροτείνει είναι να... απενεργοποιήσουμε εντελώς τη λειτουργία των φωνητικών εντολών αν θέλουμε να είμαστε 100% ασφαλείς. Σε άλλη περίπτωση, η κορεάτικη εταιρεία δεν εγγυάται τίποτε όσον αφορά στο πώς apps άλλων εταιρειών ενδέχεται να "αξιοποιούν" τα σχετικά ηχητικά δεδομένα.
Η Samsung - μέσα από τις υψηλές πωλήσεις των τηλεοράσεών της - ήταν πρακτικά βέβαιο πως δεν θα μπορούσε να ενεργοποιήσει ή να μην ελέγξει συγκεκριμένες λειτουργίες τους σχετικές με το Internet... και να μην γίνει αυτό αντιληπτό από κανέναν. Όπως και έγινε. Η αλήθεια είναι ωστόσο πως και για την LG έχουν εκφραστεί στο παρελθόν προβληματισμοί σχετικά με το πώς διαχειρίζεται τα ηχητικά δεδομένα που συλλέγονται με το δικό της σύστημα αναγνώρισης φωνητικών εντολών - αν θέλει κανείς να επεκτείνει το πρόβλημα, άλλωστε, μπορεί να το κάνει με ευκολία καθώς τόσο οι αναζητήσεις μας στη Google, όσο και οι κλήσεις τηλεφώνου, τα mail και άλλα μας προσωπικά στοιχεία, καταγράφονται συστηματικά. Το ενδεχόμενο ωστόσο της "ηχογράφησης" όσων λέγονται μέσα στο ίδιο μας το σπίτι και αποθήκευσης αυτών των ηχητικών δεδομένων, καθώς και ο συσχετισμός τους με συγκεκριμένη συσκευή που χαρακτηρίζεται από μοναδικό αριθμό (όπως όλες οι Smart TV), παραείναι... κοντά στην ιδέα του "Μεγάλου Αδελφού" για να την αποδεχθούμε έτσι, αδιαμαρτύρητα. Και αυτό ένας κατασκευαστής όπως η Samsung θα έπρεπε, το λιγότερο, να το σεβαστεί.