Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι την "αγνή" κινηματογραφική αίσθηση - με τη μεγάλη οθόνη, τον ισχυρό ήχο, την αναμονή πριν την προβολή, τα trailers των νέων ταινιών, το κοινό που μοιράζεται τη θέαση του φιλμ - δεν μπορεί να την υποκαταστήσει άλλη μορφή ψυχαγωγίας. Δεν χωρά αμφιβολία και στο γεγονός, όμως, ότι η εξέλιξη των οικιακών κινηματογράφων έχει στερήσει από τους εμπορικούς ένα ποσοστό... μαγείας. Συν τοις άλλοις, το κοινό έχει εξοικειωθεί με την όλη σινε-διαδικασία πλήρως και δεν εντυπωσιάζεται πια εύκολα. Αυτοί είναι λόγοι για τους οποίους η κινηματογραφική βιομηχανία επιδιώκει τα τελευταία χρόνια να "ανέβει επίπεδα" όσον αφορά στο τί προσφέρει με την εμπειρία της παρακολούθησης μιας ταινίας - και η Dolby, πρωταγωνίστρια στον τομέα της ηχητικής τεχνολογίας του σινεμά εδώ και δεκαετίες, ετοιμάζεται να κάνει σχετική πρόταση πολύ σύντομα.
Η Dolby ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες την σταδιακή υλοποίηση του σχεδίου της για την "επόμενη γενιά σινεμά", την οποία ονομάζει βεβαίως Dolby Cinema. Πρόκειται για κινηματογραφικές αίθουσες που έχουν εξ αρχής σχεδιαστεί και κατασκευαστεί ώστε να αξιοποιούν τεχνολογίες της εταιρείας: την Dolby Atmos για τον ήχο (περισσότερες λεπτομέρειες έχουμε αναφέρει σε σχετικό άρθρο) και την Dolby Vision για την εικόνα. Η δεύτερη έχει επιδειχθεί ελάχιστα μέχρι στιγμής, γνωρίζουμε ωστόσο πως πρόκειται για απόδοση των ταινιών όχι μόνο σε... διπλή υπερυψηλή ευκρίνεια (δύο προβολείς Christie 6 P εικόνας 4Κ σε ταυτόχρονη λειτουργία) αλλά και με σημαντικά διευρυμένη χρωματική παλέτα (high dynamic range) ικανή να αποδώσει δύσκολες τονικά σκηνές με περισσότερη αληθοφάνεια από ποτέ.
Οι προβολείς που θα χρησιμοποιηθούν αρχικά στο σύστημα Dolby Vision είναι τεχνολογίας laser (συνδυασμένοι με ειδικές προσθήκες της Dolby) και, πέραν της εικόνας 4Κx2 παραμένουν ικανοί να αποδώσουν τόσο εικόνα 3D, όσο και εικόνα σε υψηλό ρυθμό ανανέωσης (high frame rate), όπως αυτόν που αξιοποιεί η τριλογία ταινιών The Hobbit. Η επιφάνεια προβολής, δε, καταλαμβάνει ολόκληρη τη μία πλευρά της εκάστοτε αίθουσας - από την άκρη της δεξιάς πλευράς ως την άκρη της αριστερής και από το πάτωμα ως το ταβάνι - ενισχύοντας την αίσθηση του... "είμαι εκεί". Είναι ηλίου φαεινότερο, φυσικά, το γεγονός ότι η Dolby φιλοδοξεί να προσφέρει την αντιπρόταση στην κινηματογραφική αλυσίδα των ΙΜΑΧ που, μέχρι στιγμής, δεν έχει καταφέρει να προσφέρει κανείς άλλος: οι πιο πολλοί από 800 κινηματογράφοι IMAX σε λειτουργία σε όλον τον κόσμο έχουν το πρακτικό "μονοπώλιο" στην κατηγορία του "σινεμά υψηλών επιδόσεων". Πριν μπορέσει να το πετύχει αυτό η Dolby, ωστόσο, θα πρέπει να πείσει όχι μόνο τα κινηματογραφικά studio να εργαστούν extra για να αξιοποιήσουν τις τεχνολογίες της (διαφορετικά οι ταινίες δεν θα αποδίδονται όπως η αμερικανική εταιρεία θα ήθελε), αλλά και τους κατόχους των σινεμά να επενδύσουν σημαντικά στις σχετικές απαραίτητες εγκαταστάσεις. Ακόμη και αν η ίδια προσφέρει τον απαραίτητο εξοπλισμό, όπως έχει την πρόθεση, οι αλλαγές στη διαρρύθμιση των αιθουσών αναμένεται να είναι από μόνες τους διόλου ευκαταφρόνητες από πλευράς κόστους.
H Dolby, πάντως, είναι αισιόδοξη για την έκβαση του όλου εγχειρήματος. Σε λίγο καιρό ξεκινά την κατασκευή των πρώτων δύο κινηματογραφικών εγκαταστάσεων που έχουν εξ αρχής διαμορφωθεί βάσει Dolby Cinema - θα βρίσκονται στο multiplex JT Cinemas στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας και στο multiplex Cinesa La Maquinista στη Βαρκελώνη της Ισπανίας - και στόχος της είναι να επιδείξει τις πρώτες ταινίες που θα αξιοποιούν το δικό της πρότυπο μέσα στο 2015. Τα πάντα συνεχίζουν να εξαρτώνται, πάντως, από την υποδοχή που θα επιφυλάξει το κοινό στην προσπάθεια της Dolby - και με δεδηλωμένη την αύξηση του εισιτηρίου στα σινεμά αυτά από τα "παραδοσιακά" $12.50 στα τουλάχιστον $18 ανά άτομο, η συνολική εμπειρία των Dolby Cinema θα πρέπει να είναι όντως ευδιάκριτα καλύτερη της παρούσας και αρκούντως εντυπωσιακή για να καθιερωθεί το σχετικό σύστημα ως εναλλακτικό των IMAX. Όπως πάντα... ίδωμεν!