Δεν είναι ακριβώς κρυφό το γεγονός ότι η βιομηχανία του σινεμά - μετά από την εντυπωσιακή άνοδο των home cinema την τελευταία δεκαετία - χρειάστηκε να αναζητήσει καινούργια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για να ωθήσει υψηλότερα την "κινηματογραφική εμπειρία" των αιθουσών. Ένα από αυτά είναι ο περισσότερο πειστικός, κατευθυντικός ήχος που μπορεί να δημιουργηθεί και να αποδοθεί σε αυτούς τους χώρους... και το σύστημα Atmos της Dolby (που χρησιμοποιείται σε ειδικά εξοπλισμένες αίθουσες εδώ και 2 χρόνια περίπου) είναι από τους γνωστότερους τέτοιους τρόπους. Στο περιβάλλον των οικιακών σινεμά όμως, όπου στο 90% των περιπτώσεων ο δεδομένος χώρος δεν προσφέρεται για πολύπλοκες εγκαταστάσεις, το Dolby Atmos δεν είχε αποπειραθεί να βρει το δρόμο του. Αυτό... μέχρι πριν από λίγες μέρες.
Σε επίσημη ανακοίνωσή της, που χρονικά συνέπεσε βέβαια με αντίστοιχες των συνεργαζόμενων με αυτήν κατασκευαστών, η Dolby επιβεβαίωσε πως το Atmos θα είναι διαθέσιμο και στο καταναλωτικό κοινό από το Σεπτέμβρη μέσα από την πώληση ενός μεγάλου αριθμού ενισχυτών που μπορούν να το διαχειριστούν. Οι κατασκευαστές που έχουν ανακοινώσει νέους ενισχυτές με τη δυνατότητα αποκωδικοποίησης ήχου διαμορφωμένου με το πρότυπο της Dolby περιλαμβάνουν τις Pioneer, Denon, Onkyo, Marantz και Ιntegra (σχεδόν όλοι οι κορυφαίοι δηλαδή), ενώ μερικοί εξ αυτών - οι Denon, Onkyo και Integra - θα προσθέσουν με αναβαθμίσεις λογισμικού και σε υπάρχοντες κορυφαίους ενισχυτές τους συμβατότητα με το Atmos.
Η Dolby προωθεί, φυσικά, την προσθήκη επιπλέον ηχείων σε υπάρχοντα home cinema διαμόρφωσης 5.1 καναλιών ώστε - σε συνδυασμό με τον κατάλληλο συμβατό ενισχυτή - να αποδίδονται τα νέα κανάλια "όπως οι δημιουργοί των ταινιών φιλοδοξούσαν να τα προσφέρουν εξ αρχής". Άξιο αναφοράς, δε, είναι το γεγονός ότι η Dolby έχει έτσι διαμορφώσει το "οικιακό" Atmos, ώστε όπου δεν είναι εφικτό να τοποθετηθούν ηχεία στην "προβλεπόμενη" γι' αυτά θέση, να τοποθετούνται κάπου αλλού και το λογισμικό ελέγχου του ενισχυτή να τα... "ανακατευθύνει" ώστε ο ήχος να δίνει την εντύπωση πως έρχεται από την θέση που "θα έπρεπε". Πολύς λόγος έχει γίνει, άλλωστε, και για κάποιες υποτιθέμενες τεχνικές της Dolby σε επίπεδο software, οι οποίες μπορούν να "εξάγουν" έξτρα κανάλια ήχου από τα υπάρχοντα 5.1 ή 7.1 για να αποδώσουν κυρίως δύο πράγματα: το "βάθος" και την απόσταση πολλών εφέ από το "προσκήνιο" του συνολικού ήχου, καθώς και την "κίνηση" του ήχου "γύρω" από τον θεατή όταν η εκάστοτε ταινία το επιδιώκει.
Αν και... "πολύ καλό για να είναι αληθινό" μάς ακούγεται αυτό - η εξομοίωση ηχητικών καναλιών είναι πάντα συζητήσιμης αποτελεσματικότητας - πριν αποκτήσουμε ίδια εμπειρία από το σύστημα ανακατεύθυνσης της Dolby, δεν μπορούμε να εκφέρουμε γνώμη. Υπενθυμίζουμε ωστόσο πως και στα σινεμά το Dolby Atmos επιδιώκει να δημιουργήσει σημαντικά "πειστικότερο" ηχητικό αποτέλεσμα σε ταινίες - σε σχέση με αυτό που λαμβάνουμε με τις τυπικές υλοποιήσεις καναλιών 5.1 - προσθέτοντας περισσότερα "στοχευμένα" κανάλια στον εκάστοτε χώρο και "απεικονίζοντάς" τα με πρόσθετα ηχεία. Η Dolby έχει να προτείνει, για παράδειγμα, ειδικές διαμορφώσεις με ηχεία στο ταβάνι (ακριβώς πάνω από τα κεφάλια των θεατών), ηχεία στο ύψος του πατώματος σχεδόν, ηχεία στα πλάγια και όλων των ειδών τους συνδυασμούς τους. Το Atmos μπορεί να ελέγξει έως και 64 ηχεία ταυτόχρονα - ανάλογα με το πρωτογενές ηχητικό υλικό που καλείται να αποδώσει - με το κάθε ηχείο να αναλαμβάνει συγκεκριμένα τμήματα της όλης παραγωγής.
Αυτό που... λείπει φυσικά από την όλη "εξίσωση" είναι οι ηχητικές πηγές που θα αξιοποιούσαν το Atmos στο σπίτι, αφού οι ταινίες σε Blu-ray που προσφέρουν ήχο 7.1 καναλιών (απ' όπου π.χ. δύο κανάλια θα μπορούσαν να "ανακατευθυνθούν" πάνω από τον θεατή) είναι λίγες σε σχέση με τις αντίστοιχες 5.1 καναλιών. Για τα αποτελέσματα της εξομοίωσης μέσω software διατηρούμε τις προαναφερθείσες επιφυλάξεις μας, ενώ για τις ταινίες που αγοράζονται ή ενοικιάζονται μέσω Δικτυακών υπηρεσιών, ούτε λόγος. Θα είναι σε θέση η Dolby και οι κατασκευαστές να φέρουν το Atmos στο οικιακό περιβάλλον με τρόπο ουσιαστικό ή θα καταλήξουμε με... ένα ακόμη λογότυπο στην πρόσοψη των σχετικών ενισχυτών, που κατά βάση για το 95% του κοινού δεν σημαίνει τίποτε; Ίδωμεν!