H εκδήλωση Build της Microsoft κάποτε αφορούσε κυρίως στους προγραμματιστές εφαρμογών και πολύ λιγότερο στο ευρύτερο κοινό - και, ακόμη κι όταν αυτό συνέβαινε, ήταν σε πλαίσιο μακροπρόθεσμο συνήθως. Τα τελευταία δύο χρόνια αυτό έχει αλλάξει, ωστόσο, και χθες ο αμερικανικός κολοσσός διοργάνωσε την πλέον... πελατοκεντρική Build που πιθανώς θα μπορούσε, ανακοινώνοντας μία σειρά από πράγματα που όχι μόνο ενδιαφέρουν άμεσα το καταναλωτικό κοινό, αλλά έχουν και ορίζοντα χρονικό κατά πολύ μικρότερο. Συγκεκριμένα ορίζοντα τετραμήνου, καθώς περίπου τότε περιμένουμε την πρώτη ενημέρωση των Windows 10 που ως τώρα γνωρίζαμε με το κωδικό όνομα RedStone 1 και πλέον με το επίσημο... "Anniversary Update": στα πρώτα "γενέθλια" του λειτουργικού αυτού συστήματος, στα τέλη Ιουλίου ή τις αρχές Αυγούστου του τρέχοντος έτους.
Μπορεί φυσικά να ακούγεται ελαφρώς γελοίο ως προσέγγιση να... δίνουμε ονόματα και στις ενημερώσεις λογισμικού πλέον, όμως αφενός το "Anniversary Update" είναι καλύτερο ως όνομα από το "November Update" του περασμένου Νοέμβρη, αφετέρου τουλάχιστον μπορεί να δικαιολογήσει την σημαντικότητά του με ευκολία: είναι η πρώτη ενημέρωση που δεν διορθώνει προβλήματα ή βελτιστοποιεί λειτουργίες μόνο, αλλά προσθέτει νέα χαρακτηριστικά και δυνατότητες στα Windows 10. Ξεχωριστή ανάμεσά τους είναι η Windows Ink, η οποία ωθεί την χρήση των οθονών αφής και το πενάκι σε νέα ύψη λειτουργικότητας σε υπάρχοντα apps, αλλά καθιστά εφικτά και εντελώς νέα. Η κίνηση είναι μεν... συμφεροντολογική σε έναν βαθμό εκ μέρους της Microsoft - τα Surface/Surface Pro της παραμένουν τα δημοφιλέστερα υβριδικά PC που αξιοποιούν εκτενώς τα πενάκια - όμως η υλοποίηση του Windows Ink θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα όλους τους κατασκευαστές και κατά συνέπεια το ευρύτερο κοινό.
Άλλα χαρακτηριστικά του Anniversary Update που ενδιαφέρουν τους χρήστες PC: αυξημένες επιλογές βιομετρικής ασφάλειας (και για τα apps πλέον), περισσότερες δυνατότητες ανεύρεσης πληροφοριών και αυτοματοποίησης ενεργειών για την "εικονική βοηθό" των Windows 10, την Cortana, εμπλουτισμένο Κέντρο Ειδοποιήσεων (Notification Center), καθώς και υποστήριξη (επιτέλους) πολλαπλών καρτών γραφικών και "ελεύθερης" ανανέωσης οθόνης στα games του Windows Store. Οι κάτοχοι Xbox One θα επωφεληθούν από την ίδια ενημέρωση, ωστόσο, καθώς με αυτήν θα "γεφυρωθεί" μέρος του Windows Store και του Xbox Store σε ενιαίο Universal Apps Store, έτσι ώστε πάρα πολλά από τα apps του πρώτου να "περάσουν" με ευκολία στο δεύτερο. Με το Anniversary Update, μάλιστα, κάθε Xbox One θα μπορεί να "μετατραπεί" σε προγραμματιστικό εργαλείο και να αξιοποιηθεί για την ελεύθερη ανάπτυξη apps (αλλά όχι games αφού γι' αυτό υπάρχει το πρόγραμμα ID@Xbox).
Η ίδια ενημέρωση - που φυσικά θα προσφερθεί δωρεάν σε όλους τους χρήστες Windows 10 - θα φέρει στο προσκήνιο μία σειρά από θετικά στοιχεία και για τους κατόχους smartphones με Windows 10 Mobile. Το πιο σημαντικό όλων, όμως: θα "ενεργοποιήσει" το τμήμα εκείνο όλων των διαφορετικών "εκδόσεων" Windows που υποστηρίζει το ίδιο App Store για όλες τις συσκευές. Έτσι η Microsoft δείχνει επιτέλους να πλησιάζει στο σημείο εκείνο της σύγκλισης που μάς είχε υποσχεθεί εδώ και τέσσερα χρόνια σχεδόν: εκεί όπου πολλά διαφορετικά είδη συσκευών αξιοποιούν τα ίδια apps, με τρόπο ευθυγραμμισμένο στις δυνατότητες κάθε μίας από αυτές τις συσκευές. Με δεδομένο το γεγονός ότι τα 270 εκατομμύρια συστήματα που η Microsoft διατείνεται πως "στηρίζονται σε Windows 10" να περιλαμβάνουν PC όλων των ειδών, κινητά και Xbox One, η σύγκλιση αυτή ναι μεν άργησε, αλλά έρχεται σε χρονικό σημείο ευνοϊκότερο όχι μόνο για τον αμερικανικό κολοσσό, αλλά και για το παγκόσμιο κοινό.
Φυσικά καθώς η... Build παραμένει η Build, η Microsoft έκανε και μία σειρά ανακοινώσεων οι οποίες ενδιαφέρουν αμιγώς τους δημιουργούς εφαρμογών και υπηρεσιών που αξιοποιούν τις τεχνολογίες της. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει προσφορά εκ μέρους της δυνατοτήτων συνεργασίας του δικού της cloud (του περίφημου Azure) με αυτά άλλων εταιρειών (π.χ. Amazon), η προσφορά περιβάλλοντος λειτουργίας Linux μέσα από τα Windows ως βοηθητικού για την ανάπτυξη apps, καθώς και η προσφορά υποδομής για τη δημιουργία "έξυπνων επεκτάσεων" (bots) της Cortana και... όχι μόνο, που ειδικεύονται σε πολύ συγκεκριμένες λειτουργίες. Σημαντική και η παρουσία, επίσημα πλέον, στο περιβάλλον ανάπτυξης Visual Studio 2015 του υποσυστήματος Xamarin, το οποίο επιτρέπει τη χρήση κοινού κώδικα ανάμεσα σε apps για Windows, iOS και Android. Το αν και κατά πόσο όλα τα παραπάνω θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για τους δημιουργούς εφαρμογών απομένει ν' αποδειχθεί, βέβαια, είναι όμως σαφέστατα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Και για τα υπόλοιπα... θα δείξει!