Η Sony πριν από μερικούς μήνες εγκαινίασε ουσιαστικά ένα νέο στάδιο εξέλιξης στα συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης για το σπίτι κυκλοφορώντας στην παγκόσμια αγορά το PlayStation4 Pro - το στάδιο αυτό της εξέλιξης όπου ο διάδοχος ενός τέτοιου συστήματος δεν εμφανίζεται ανά 6 ή 7 χρόνια μετά από τον προκάτοχό του, αλλά ανά 3 ή 4 (υπολογίζουμε), διατηρώντας συμβατότητα με αυτόν σε games, λειτουργίες και υπηρεσίες. Την συμβατότητα αυτή οι Ιάπωνες την υλοποίησαν όχι μέσω εξομοίωσης σε επίπεδο software - η οποία άλλοτε μπορεί να είναι εύκολη και αποτελεσματική, άλλοτε όχι - αλλά ουσιαστικά αναβαθμίζοντας το hardware του αρχικού μοντέλου σε δυνατότητες και ισχύ. Έκτοτε έχει διατεθεί ένας αριθμός από games που είτε είχαν κυκλοφορήσει πριν από το Pro, είτε έγιναν διαθέσιμα μετά από αυτό, τα οποία αξιοποιούν αυτήν την έξτρα ισχύ μέσα από ειδικές ενημερώσεις (patches). Τα αποτελέσματά τους μέχρι στιγμής ποικίλλουν από το "απλώς ΟΚ" έως το "άκρως εντυπωσιακό", ανάλογα με τον τίτλο (και τους διαθέσιμους πόρους κάθε εταιρίας/ομάδας δημιουργίας κάθε τίτλου φυσικά).
Είχαμε ωστόσο, ομολογούμε ανοιχτά, την ανυπομονησία να δούμε πώς θα ήταν ο πρώτος τίτλος των PS4/PS4 Pro που "έχει λάβει στα υπ' όψιν του" τις δυνατότητες του δεύτερου από πολύ νωρίτερα, όσο ήταν δηλαδή ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης - και με αρκετό χρόνο για πειραματισμό διαθέσιμο σε μία δημιουργική ομάδα αποδεδειγμένα επιπέδου ΑΑΑ στα τεχνικά θέματα. Η Guerilla είναι ακριβώς αυτό το είδος της δημιουργικής δύναμης στον κόσμο των PlayStation... και το Horizon: Zero Dawn που κυκλοφορεί σε λίγες ημέρες αποκλειστικά για τα PS4/PS4 Pro είναι ακριβώς το είδος της φροντισμένης παραγωγής που μπορεί να καταστήσει την διαφορά ανάμεσα στα δύο συστήματα - στον ίδιο τίτλο πάντοτε - αντιληπτή απ' όλους.
Ξεκινώντας από τα... προφανή: το Horizon στο PS4 Pro λειτουργεί, όπως και πολλά άλλα games στο νέο σύστημα της Sony, σε υψηλότερη ανάλυση απ' ότι στο PS4. Η Guerilla έχει αξιοποιήσει την εξελιγμένη τεχνική πολλαπλασιασμού γραμμών που οι Ιάπωνες προωθούν από την πρώτη μέρα της ανακοίνωσης του Pro (την γνωστή ως "2160p checkerboard"), προκειμένου να προβάλλουν την εικόνα του Horizon σε ανάλυση 4Κ. Δεν έχει καταστεί σαφές αν ο πολλαπλασιασμός στις 2160 γραμμές έχει γίνει από τις 1440 ή τις 1800 (υπάρχουν στην αγορά games που ξεκινούν με τον ένα ή με τον άλλο αριθμό ως "βάση"), όμως σε στιγμιότυπα και video που "κυκλοφορούν" ήδη στο Web η διαφορά στην απόδοση της λεπτομέρειας είναι φανερή, όπως θα περίμενε κανείς να συμβαίνει όταν η εικόνα στην αρχική της μορφή απαρτίζεται από περισσότερα pixel και ο πολλαπλασιασμός γραμμών ξεκινά "από υψηλότερα" δηλαδή.
Σε όλες τις επιλογές που προσφέρει η Guerilla για τα γραφικά του Horizon: Zero Dawn ο στόχος απόδοσης της κίνησης είναι αυτός των 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο τουλάχιστον - και μέχρι στιγμής στο PS4 Pro, σε ανάλυση 4Κ, δεν έχουμε βρει σημείο του τίτλου στο οποίο να απομακρύνεται από αυτό το επίπεδο. Η εταιρεία θα στοχεύσει ακόμη υψηλότερα στον τομέα της κίνησης (σε σχέση με την έκδοση που παίζουμε αυτές τις ημέρες ώστε να αξιολογήσουμε το Horizon) προσφέροντας ενημέρωση μεγέθους 250 MB που θα γίνει διαθέσιμη μέσω PlayStation Network την ημέρα κυκλοφορίας του τίτλου. Αυτή θα προσθέσει νέες επιλογές στην περιοχή των ρυθμίσεων γραφικών, ειδικά για το PS4 Pro - οδηγώντας μας στο στοιχείο που ενδιαφέρει το πιο μεγάλο ποσοστό των παικτών που έχουν ήδη το αρχικό PS4 και τηλεόραση υψηλής (όχι υπερυψηλής) ευκρίνειας, έχουν διαβάσει τόσα και τόσα για το Pro αλλά ακόμη δεν είναι πεπεισμένοι πως η αναβάθμιση στο νεότερο σύστημα της Sony είναι επιβεβλημένη.
Η Guerilla στο Horizon έχει αξιοποιήσει την έξτρα ισχύ του PS4 Pro και στην "απλή" υψηλή ευκρίνεια. Ο ένας τρόπος είναι η ομαλότερη κίνηση (περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο δηλαδή) στις 1080 γραμμές, σε σχέση με αυτήν που προσφέρει το αρχικό PS4 στον ίδιο αριθμό γραμμών. Ο άλλος τρόπος είναι η συνολική βελτίωση της απεικόνισης μέσα από μία μέθοδο οικεία στους PC gamers, την λεγόμενη supersampling: τα γραφικά δημιουργούνται εξ αρχής σε υψηλότερη ανάλυση από αυτήν του μέσου προβολής - τις 1080 γραμμές στην προκειμένη περίπτωση - και "κατεβαίνει" στην δεύτερη σε πραγματικό χρόνο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την διατήρηση περισσότερης λεπτομέρειας και την πρακτική εξάλειψη ατελειών στις ακμές των γραφικών (jaggies). Η Guerilla υπογραμμίζει πως και άλλα στοιχεία της εικόνας του Horizon όταν προβάλλονται από PS4 Pro σε ανάλυση 1080p είναι βελτιωμένα, όπως η σκίαση των γραφικών (shadow maps) και η ευκρίνεια στην υφή των διαφόρων υλικών (anisotropic filtering).
Ο τέταρτος και τελευταίος τομέας στον οποίο η εκδοχή του Horizon: Zero Dawn για το PlayStation4 Pro υπερέχει σε σχέση με την αντίστοιχη του PlayStation4 είναι αυτός της απόδοσης εικόνας με την χρωματική γκάμα που προσφέρει η τεχνολογία HDR. Αυτό είναι κάτι που, θεωρητικά, θα μπορούσε να προσφέρει και το "απλό" PS4 σε ανάλυση 1080p (η Sony είχε ενεργοποιήσει την σχετική επιλογή και για το αρχικό μοντέλο μέσω ενημέρωσης λογισμικού), με την διαφορά ότι πρακτικά αυτό είναι... μάλλον δύσκολο αν σκεφτεί κανείς πως τηλεοράσεις απεικόνισης HDR αλλά "απλής" υψηλής ευκρίνειας δεν υπάρχουν ουσιαστικά στο εμπόριο. Επανερχόμαστε στο συγκεκριμένο θέμα εστιάζοντας στο PS4 Pro και στις τηλεοράσεις υπερυψηλής ευκρίνειας, λοιπόν, αύριο. Μείνετε συντονισμένοι!