Με τον τρόπο που εξελίσσονται τα πράγματα όσον αφορά στην αντιπαλότητα των παρόντων και μελλοντικών PlayStation και Xbox, είναι εν τέλει οι αποκλειστικοί τίτλοι για το καθένα από τα δύο συστήματα αυτοί που "θα κάνουν την διαφορά" στα μάτια του κοινού (αφού το hardware που τα στηρίζει και θα τα στηρίζει θα είναι παρόμοιο). Και, στο πλαίσιο αυτό, είχαμε και από πέρυσι εντοπίσει τον νέο τίτλο της Guerilla για το PS4, το Horizon: Zero Dawn, ως έναν από τους πλέον ενδιαφέροντες με τέτοια δυναμική. Η παραγωγή αυτή μπορεί μεν να κυκλοφορεί αργότερα του αναμενομένου (την 1η Μαρτίου 2017), η σχετική καθυστέρηση ωστόσο φαίνεται να έχει αξιοποιηθεί εποικοδομητικά: έναν χρόνο αργότερα, το Horizon είναι μία από τις περισσότερο εντυπωσιακές παραγωγές που έχουμε συναντήσει όχι μόνο στο PS4, αλλά σε οποιοδήποτε σύστημα. Οι... εμπλουτισμένες εντυπώσεις μας από αυτήν, ακολουθούν.
Σε αντίθεση με την σεκάνς του Horizon που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της φετινής συνέντευξης Τύπου στο Los Angeles, "κεκλεισμένων των θυρών" η Guerilla είχε την ευκαιρία να επιδείξει πολύ μεγαλύτερο τμήμα της ίδιας "αποστολής", προκειμένου να καταστήσει κάτι σαφές: η καινούργια της παραγωγή εμπεριέχει περισσότερα στοιχεία RPG απ' όσο οι μέχρι σήμερα πληροφορίες γι' αυτήν σκιαγραφούσαν. Ο κεντρικός χαρακτήρας, η Aloy, προκειμένου να προχωρήσει στο σενάριο του τίτλου θα πρέπει να συνομιλεί τακτικά με χαρακτήρες (και να επιλέγει από πολλαπλές διαφορετικές απαντήσεις κάθε φορά), να επισκέπτεται τον γνωστό... έμπορο εξοπλισμού (merchant) που ανταλλάσσει όπλα κι εργαλεία για χρήματα, να συνδυάζει αντικείμενα μεταξύ τους προκειμένου να δημιουργεί νέα για ειδική χρήση (crafting) και να κάνει αρκετά άλλα πράγματα όχι άμεσα σχετικά με τις σκηνές δράσης που έχουμε δει μέχρι σήμερα.
Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό - κατά την άποψή μας, το ακριβώς αντίθετο: ένας τίτλος του οποίου όλοι οι μηχανισμοί παιχνιδιού θα περιστρέφονταν γύρω από την εξόντωση μηχανικών τεράτων θα ήταν βαρετός. Συν τοις άλλοις η Guerilla δεν θα μπορούσε ποτέ να στηρίξει περίπλοκο, ενδιαφέρον σενάριο με ανατροπές και εκπλήξεις - όπως αυτό που έχει συγγράψει για το Horizon - στηριγμένη μόνο σε σκηνές δράσης και τίποτε άλλο. Σημαίνει, ωστόσο, πως οι παίκτες θα πρέπει να είναι περισσότερο μεθοδικοί στις επιλογές τους απ' ότι ένα απλό shoot' em up απαιτεί, καθώς και ότι η Guerilla έχει... απομακρυνθεί για τα καλά πλέον από τα "γνώριμα χωριάφια της" των Killzone, πλησιάζοντας περισσότερο το στυλ των Mass Effect ή των Dragon Age. Σε διαφορετικό φυσικά σκηνικό, αλλά με φανερά κοινά στοιχεία.
Πράγματα που δεν είχαμε ξαναδεί πριν από την παρουσίαση του Horizon στο Los Angeles: εκτός από το να εξολοθρεύει τα μηχανικά ζώα η Aloy, σε συγκεκριμένα από αυτά μπορεί να κάνει και... hacking, παρεμβαίνοντας στο "software" με το οποίο λειτουργούν, υποχρεώνοντάς τα να αλλάξουν διαμόρφωση στα υποσυστήματά τους - στο demo αυτό συνοδεύτηκε από κανονική... επανακαλωδίωση σε ένα τετράποδο ρομπότ - και στη συνέχεια να τήν υπακούσουν. Επίσης: όλα τα πλάσματα που εξουδετερώνει η πρωταγωνίστρια ενσωματώνουν κάποιο ανταλλακτικό, υποσύστημα ή πηγή ενέργειας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί - εννοείται όσο δυσκολότερος ο αντίπαλος, τόσο περισσότερο ενδιαφέρουσα η ανταμοιβή. Για το πόσο επικίνδυνος είναι, δε, ένας μηχανικός αντίπαλος η Aloy μπορεί να έχει μία καλή ιδέα πριν εμπλακεί χρησιμοποιώντας την δυνατότητα "ανίχνευσης" (scanning) που έχει από απόσταση.
Αυτό που δεν έχει αλλάξει και, απεναντίας, έχει μεγαλώσει ακόμη περισσότερο, είναι η ευκολία με την οποία το Horizon μπορεί να "αφήσει με το στόμα ανοιχτό" οποιονδήποτε το παρακολουθήσει για πρώτη (ή δεύτερη) φορά. Η Guerilla έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στον τεχνικό τομέα, ακόμη και δεδομένου του ιστορικού της: η προσοχή στην λεπτομέρεια που έχει δοθεί στα πάντα, από την αμφίεση της Aloy και τα όπλα της μέχρι την κίνηση των διαφορετικών τύπων ρομπότ και το γύρω περιβάλλον, είναι ανήκουστη. Τα μέλη της Guerilla ερωτηθέντα διευκρίνισαν πως όλα όσα βλέπαμε, ακόμη και μερικές σεκάνς "σεναριακού" περιεχομένου, ήταν γραφικά σε πραγματικό χρόνο από το παρόν PS4 (επειδή είχε ήδη πριν την Ε3 2016 ακουστεί η φήμη πως ο τίτλος καθυστερεί ώστε να βελτιστοποιηθεί για τις δυνατότητες του PS4K). Το νέο God of War "έκλεψε την παράσταση" στο Los Angeles, μεν, όμως η παραγωγή της Guerilla που κυκλοφορεί σημαντικά νωρίτερα θα θέσει τον πήχυ πολύ ψηλά ακόμη και για τον Kratos.
Όλα αυτά έχουν καταστήσει, αν μη τί άλλο, ακόμη... δυσκολότερη την αναμονή μέχρι τον Μάρτιο για την κυκλοφορία του Horizon: Zero Dawn. Εκτός θεαματικά δυσάρεστου απροόπτου, δείχνει να είναι μία από εκείνες τις ΑΑΑ παραγωγές που μπορεί να χαρακτηρίσει την εξελικτική πορεία του PlayStation4 σε αυτήν την φάση της πορείας του: ένα action RPG αληθινά "νέας κοπής" που δεν ήταν με κανέναν τρόπο εφικτό σε παρελθόντα συστήματα για μία σειρά από λόγους. Η Guerilla κινείται, κατά τη γνώμη μας, προς την σωστή κατεύθυνση διατηρώντας το Horizon μια παραγωγή αυστηρά για έναν παίκτη, εστιασμένη στο "βάθος" και το "εύρος" των επιλογών που προσφέρει ώστε αυτός να το απολαύσει με όσο "έξυπνο" ή όσο... "μπρουτάλ" τρόπο θέλει. Περισσότερα στοιχεία πάντως για τον τίτλο περιμένουμε να μάθουμε αρκετά ακόμη μέχρι την κυκλοφορία του, πιθανώς στο πλαίσιο της Paris Games Week στο τέλος Οκτωβρίου. Έως τότε...