Με την σημαντικότερη έκθεση της χρονιάς για την αγορά των video games, την Ε3, πλέον "προ των πυλών", συγκεκριμένες διαρροές πληροφοριών δεν αργούν να σχετιστούν με ενδεχόμενες ανακοινώσεις εκ μέρους των "μεγάλων παικτών" του χώρου. Συχνή πηγή τέτοιων διαρροών είναι η βάση δεδομένων της Federal Communications Commision, του ελεγκτικού σώματος δηλαδή από το οποίο πρέπει να "περάσουν" όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές πριν την έγκριση για κυκλοφορία τους στα καταστήματα: εκεί οι κατασκευαστές "καταθέτουν" αναγκαστικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά μελλοντικών συσκευών και οι σχετικές πληροφορίες είναι συχνά διαφωτιστικές. Αυτό ακριβώς συνέβη και με τη Sony, η οποία κατέθεσε πριν από λίγες ημέρες τις προδιαγραφές για συγκεκριμένα μοντέλα PlayStation4 - τα οποία, όμως, είναι ολοφάνερα διαφορετικά από αυτά που διατίθενται αυτή τη στιγμή στην αγορά.
Οι δύο νέοι κωδικοί των συσκευών αυτών "προδίδουν", βάσει της παράδοσης που έχει η Sony στην ονοματολογία που χρησιμοποιεί, πως πρόκειται για ανανεωμένες εκδοχές του υπάρχοντος PS4, αλλά μόνο σε εσωτερικά τους υποσυστήματα. Και οι δύο κωδικοί αντιστοιχούν σε συσκευές που καταναλώνουν λιγότερο ρεύμα (κατά 20 Watt) και είναι ελαφρύτερες (κατά 300 γραμμάρια), στοιχεία που μόνο ένα πράγμα μπορεί να σημαίνουν: ο συνδυασμός κεντρικού επεξεργαστή και υποσυστήματος γραφικών του PS4 (APU) έχει περάσει στην "δεύτερη γενιά" κατασκευής του, οπότε είναι εφικτό να συρρικνωθούν τα σχετικά chip και η μητρική πλακέτα, αποκτώντας παράλληλα χαμηλότερες ενεργειακές ανάγκες.
Δεν είναι ιδιαιτέρως πιθανό να υπάρχουν διαφορές στις επιδόσεις ή τις δυνατότητες των υπαρχόντων και των νεότερων PS4 (κάτι τέτοιο θα έθετε σε κίνδυνο την απαραίτητη ομοιομορφία της πελατειακής βάσης του συστήματος της Sony), ενώ και το εξωτερικό περίβλημα αναμένουμε πως θα είναι ακριβώς το ίδιο. Κατασκευαστικές οικονομίες κλίμακος, με άλλα λόγια, που θα επιτρέψουν στην ιαπωνική εταιρεία να μειώσει το κόστος κατασκευής των PlayStation4 σε μικρό ή και όχι μικρό βαθμό.
Το ενδιαφέρον ερώτημα είναι: θα επιλέξει η Sony να μεταφέρει αυτές τις οικονομίες κλίμακος στο καταναλωτικό κοινό, έτσι ώστε να διατηρήσει το ίδιο περιθώριο κέρδους μειώνοντας την τιμή πώλησης του PS4... ή θα κρατήσει την τιμή του σταθερή, αυξάνοντας το περιθώριο κέρδους της; Οι Ιάπωνες έχουν επιλέξει να κάνουν και τα δύο στο παρελθόν, οπότε δεν υπάρχει στην πραγματικότητα προϊστορία που να "εξασφαλίζει" ο,τιδήποτε: οι μειώσεις τιμής των PS2 και PS3 δεν συνδέθηκαν απαραίτητα με νεότερες εκδόσεις τους. Μία πιθανή απάντηση, ωστόσο, μπορεί να δίνει το δεύτερο μοντέλο που κατατέθηκε για έγκριση στην Federal Communications Commision: αυτό φέρει σκληρό δίσκο χωρητικότητας 1 TB και όχι 500 GB - κάτι που σημαίνει πως η Sony μπορεί να προσφέρει μέσα στους επόμενους μήνες ένα PS4 στην ίδια τιμή αλλά με διπλάσιας χωρητικότητας αποθηκευτικό μέσο, παράλληλα με ένα PS4 με σημερινής χωρητικότητας αποθηκευτικό μέσο, σε χαμηλότερη (αλλά όχι θεαματικά) τιμή.
Η αλήθεια, όταν όλα έχουν ειπωθεί, είναι πως η Sony θεωρητικά δεν "αισθάνεται υποχρεωμένη" να μειώσει την τιμή του PS4: όσο αυτό σημειώνει στα €409 πωλήσεις υψηλότερες από αυτές του Xbox One στα €369 (με έναν τίτλο), το κίνητρο εμπορικά δεν είναι ισχυρό. Είναι όμως στρατηγικά: έχοντας "χτίσει" σχεδόν τη διπλάσια πελατειακή βάση σε σχέση τον ανταγωνισμό, η Sony μπορεί κάλλιστα να επιλέξει σε αυτή τη φάση να αυξήσει την αξία της δικής της πρότασης έναντι του Xbox One... και με μία μείωση τιμής εγκαίρως για τα Χριστούγεννα για να εξασφαλίσει πως αυτή τη διαφορά θα τη διατηρήσει, αν όχι αυξήσει χωρίς πρόβλημα. Με τα αποκλειστικά games για Xbox One να είναι ομολογουμένως και περισσότερα και υψηλότερου επιπέδου από τ' αντίστοιχα του PS4 φέτος, είναι μία προσέγγιση που σαφώς θα βοηθούσε. Θα επιβεβαιωθούμε; Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε τις ανακοινώσεις της Sony στην Ε3 2015 στα μέσα Ιουνίου, αλλά και κάποιες που σίγουρα θα κάνει στο πλαίσιο της Paris Game Week στο τέλος Οκτωβρίου. Έως τότε...