H Ubisoft, το Assassin's Creed, το θράσος και τα όρια

Οι Γάλλοι προσφέρουν στους gamers εν γνώσει τους κακό προϊόν, οι PC gamers περισσότερο αδικημένοι

Στην αγορά των video games, όπως και σε κάθε άλλη της τεχνολογίας απ' ότι δείχνουν τα πράγματα, χώρος για... ψευδαισθήσεις δεν υπάρχει: όλες οι πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία αυτή σχεδιάζουν, υλοποιούν και προωθούν προϊόντα με γνώμονα πρωτίστως το κέρδος και - στο... καλύτερο δυνατό σενάριο - έχοντας και μερικούς δευτερεύοντες στόχους περισσότερο ενδιαφέροντες, για το κοινό, από αυτόν. Όμως υπάρχει μία γραμμή που μπορεί να διαχωρίσει αυτή τη συλλογιστική και την ξεδιάντροπη συλλογιστική της απροκάλυπτης εκμετάλλευσης που αγγίζει το όριο της απάτης: η γραμμή πέρα από την οποία μία πολυεθνική δρα μόνο βάσει του κέρδους, δείχνοντας πρόθυμη να προσφέρει στο κοινό της κακής ποιότητας προϊόν σε τιμή ΑΑΑ παραγωγής. Η Ubisoft με το νέο Assassin's Creed Unity εδώ και 24 ώρες κάνει ακριβώς αυτό - και το θράσος της έχει πια ξεπεράσει ακόμη και το όριο που η έλλειψη ψευδαισθήσεων έχει ήδη τοποθετήσει πολύ, μα πάρα πολύ χαμηλά.

Το Assassin's Creed Unity έχει προκαλέσει συζητήσεις - με την αρνητική έννοια - πολύ καιρό πριν καταστεί διαθέσιμο προς αγορά. Οι πρώτες μεγάλες αντιδράσεις εκφράστηκαν στο Web όταν στέλεχος της Ubisoft ομολόγησε ανοιχτά πως η εταιρεία του "κράτησε πίσω" την έκδοση για PlayStation4 ώστε αυτή να... "ευθυγραμμιστεί" με του Xbox One σε ανάλυση 900p και ρυθμό σάρωσης 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο. Λίγες μέρες μετά ανακοινώθηκαν οι απαιτήσεις συστήματος που η Ubisoft έθεσε για την έκδοση του AC Unity σε PC, οι οποίες είναι αδικαιολόγητα έως παράλογα υψηλές - προκαλώντας επίσης αντιδράσεις. Στη συνέχεια είχαμε την αιφνίδια εξαφάνιση για κάποιες μέρες των νέων τίτλων της Ubisoft από το δημοφιλέστερο Δικτυακό κατάστημα PC games, τo Steam (οι τίτλοι επέστρεψαν χωρίς καμία εξήγηση από κανέναν) και, λίγα εικοσιτετράωρα πριν, η αποκάλυψη από πολλά ΜΜΕ πως η δεσμευτική ημερομηνία και ώρα μη δημοσίευσης αξιολογήσεων για το AC Unity (το γνωστό embargo) έχει τοποθετηθεί 12 και πλέον ώρες μετά (!) από την εμπορική διάθεση του τίτλου.

Οι φίλοι και οι φίλες του Αθηνόραμα Digital που γνωρίζουν πώς λειτουργούν σε κάποιες περιπτώσεις οι κινηματογραφικές με τις κακές τους ταινίες, στο τελευταίο αυτό στοιχείο αναγνώρισαν προφανώς τον παραλληλισμό. Για κάθε άλλο φίλο και φίλη, το γεγονός ότι το Assassin's Creed Unity είναι ένας αληθινά κακός τίτλος δεν χρειάζεται να γίνει κατανοητό με... συνειρμούς: οι πρώτες εντυπώσεις αμέτρητων παικτών και από τα τρία φορμά, όλες μέσα στο τελευταίο 24ωρο, είναι απολύτως ενδεικτικές.

Ξεκινώντας από τις εκδόσεις για Xbox One και PlayStation4, πλήθος παικτών που έχουν προχωρήσει σημαντικά στην εξέλιξη του Assassin's Creed Unity αναφέρουν αδυναμία του τίτλου όχι μόνο να τηρήσει αυτά τα υποσχεθέντα 30 καρέ ανά δευτερόλεπτο - στόχος για τον οποίο υποτίθεται πως έγινε η υποχώρηση της ανάλυσης σε 900p - σε πάρα πολλές περιπτώσεις, αλλά να αποφύγει και πτώσεις στα... 15 (!), κατάσταση επιεικώς απαράδεκτη για τα δύο νέα οικιακά συστήματα διασκέδασης. Ο ρυθμός ανανέωσης της οθόνης δεν είναι σταθερός ή προβλέψιμος σε κανένα επίπεδο, κινεί τα γραφικά με τρόπο μη ομαλό, επηρεάζει τον έλεγχο και με αυτόν τον τρόπο την όποια ψυχαγωγική εμπειρία στόχευε να προσφέρει το νέο Assassin's Creed.

Το γεγονός, δε, ότι για... πρώτη φορά στα χρονικά η έκδοση για Xbox One καταφέρνει να προσφέρει μεγαλύτερο αριθμό καρέ ανά δευτερόλεπτο (!) από την έκδοση του PS4 στα ίδια σημεία - παρά την αποδεκτή απ' όλους υπεροχή του δεύτερου σε επίπεδο hardware - έχει αναζωπυρώσει τις "θεωρίες συνομωσίας" για "μεροληπτική" συνεργασία ανάμεσα στις Microsoft και Ubisoft. Οι τεχνικοί συντάκτες που συγκρίνουν τις διάφορες εκδόσεις video games όταν αυτά κυκλοφορούν σε πιο πολλά από ένα φορμά, μέχρι στιγμής δεν είναι σε θέση να εντοπίσουν ακόμη κάποια προφανή, λογική αιτία βάσει της οποίας θα μπορούσε να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Κρίνοντας από το πόσο σιωπηλή παραμένει η Ubisoft σχετικά με αυτό - και το συνεργατικό marketing που "τρέχει" με τη Microsoft αυτόν τον καιρό για τον τίτλο της - ενδέχεται να μην ανακαλύψουν ποτέ αν όντως υπάρχει "ειδική μεταχείριση" του Xbox One στο νέο Assassin's Creed.

Εκείνοι όμως που έχουν δικαίωμα περισσότερο απ' όλους να είναι οργισμένοι με τη Ubisoft για το AC Unity είναι οι PC gamers. Απ' ότι φαίνεται η γαλλική εταιρεία είχε θέσει τόσο υψηλές απαιτήσεις συστήματος για την έκδοση αυτή επειδή γνώριζε εξ αρχής πως δεν έχει κάνει καμία, μα απολύτως καμία προσπάθεια προσαρμογής και βελτιστοποίησης του καινούργιου Assassin's Creed για τα Windows. Χρήστες με πάρα πολύ ισχυρά PC - ακόμη και με υπερχρονισμένους Core i7 και κάρτες γραφικών nVidia 970 και 980 - αναφέρουν αστάθεια στο ρυθμό ανανέωσης της οθόνης και αδυναμία του Unity να προβάλλει τα γραφικά του με τρόπο ομαλό ακόμη και σε ανάλυση 1080p (!). Οι κάτοχοι PC με κάρτες Radeon της AMD, δε, έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο αυτά τα θέματα σε μεγαλύτερο βαθμό - η Ubisoft έχει συνεργαστεί στενά με την nVidia και υποτίθεται βελτιστοποιήσει τον τίτλο για τις κάρτες γραφικών της δεύτερης στο πλαίσιο του προγράμματος "The Way It's Meant to Be Played" - αλλά και τραγελαφικά προβλήματα όπως αυτό στα δύο στιγμιότυπα στην κορυφή του παρόντος άρθρου και ακριβώς κάτω από αυτή την παράγραφο (ολόκληρο το πρόσωπο του χαρακτήρα λείπει)!

Για τα προβλήματα των επιδόσεων του Assassin's Creed Unity σε Η/Υ οι nVidia και AMD έχουν ήδη διαθέσει ειδικούς drivers, οι οποίοι ωστόσο μέχρι στιγμής δεν δείχνουν να βελτιώνουν ιδιαίτερα τα πράγματα. Διορθωτικές αναβαθμίσεις θα δεχθεί σίγουρα πολλές το νέο Assassin's Creed για όλες τις εκδόσεις του, τίποτε από όλα αυτά ωστόσο δεν μπορεί να αποκρύψει το προφανές: ο τίτλος ούτε στα Xbox One/PS4 υπέστη αρκετό ποιοτικό έλεγχο, ούτε στους Η/Υ θα είναι ποτέ το προϊόν που αξίζουν οι PC gamers (οι οποίοι καταβάλλουν ποσά ισοδύναμα ή διπλάσια του κόστους ενός Xbox One/PS4 ακριβώς για να έχουν ομαλά κινούμενα και καλύτερα γραφικά σε τέτοιους τίτλους). Η Ubisoft δεν... είχε χρόνο να ασχοληθεί σοβαρά με τον τεχνικό τομέα του AC Unity ώστε αυτός να μην είναι προβληματικός, είχε όμως και με το παραπάνω χρόνο για να υλοποιήσει το σύστημα του τίτλου που "ξεκλειδώνει" λίγα-λίγα όλα τα bonus όπλα κι αντικείμενά του, αντί χρηματικών ποσών. Οι προτεραιότητες "μιλούν από μόνες τους".

Με αυτά ως δεδομένα, θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο να προτείνει κανείς το Assassin's Creed Unity για αγορά σε οποιονδήποτε gamer ενδιαφερόταν γι' αυτό, ανεξαρτήτως του φορμά στο οποίο σκεφτόταν να το αγοράσει. Συνυπολογίζοντας και τις "χλιαρές" βαθμολογίες που απέσπασε από τα μέσα ενημέρωσης, οι οποίες δεν είχαν μάλιστα καν σχέση με τα προβλήματα του τεχνικού τομέα - τα περισσότερα εκθείασαν την υπέροχη αναπαράσταση του Παρισιού της Γαλλικής Επανάστασης αλλά υπογράμμισαν αδυναμίες στην δομή του, την πλοκή του και τον τρόπο με τον οποίο "επικοινωνεί" με τον παίκτη - βρίσκεται αντιμέτωπος με μία από τις πιο μεγάλες απογοητεύσεις των τελευταίων ετών και σίγουρα των φετινών Χριστουγέννων. Μεγαλύτερη απογοήτευση, πάντως, από αυτήν που αισθάνεται οποιοσδήποτε καταναλωτής αγαπά τα games απέναντι στη Ubisoft, δεν μπορεί να υπάρξει: η προκλητικά αφρόντιστη εκ μέρους της κυκλοφορία του Assassin's Creed Unity, ενός από τους πιθανώς σημαντικότερους τίτλους της χρονιάς, είναι ο ορισμός της διάθεσης ενός κακού προϊόντος εν γνώσει της, με ολοφάνερη αδιαφορία για τις όποιες συνέπειες. Το πόσο μεγάλες θα είναι αυτές, παραμένει στο χέρι (και στο πορτοφόλι) αυτού του κοινού. Όπως πάντοτε.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ