Η Samsung, η Apple, τα κινητά και η αυτογνωσία

Ή τί φανερώνει, εν τέλει, η εμπορική αποτυχία δύο αληθινά ΑΑΑ κινητών

Υπάρχουν πράγματα που τα ξέρεις, τα βλέπεις, τα συζητάς με συναδέλφους, φίλους και γνωστούς, όμως δεν τα συνειδητοποιείς πλήρως μέχρι τη στιγμή που θα τα πληκτρολογήσεις ο ίδιος. Αυτό ακριβώς συνέβη όταν, ολοκληρώνοντας την αξιολόγησή μας για το νέο Samsung Galaxy S6 Edge Plus, καταλήξαμε στο ίδιο ακριβώς συμπέρασμα με αυτό που είχαμε εξάγει παρουσιάζοντας το "απλό" Galaxy S6: ένα πολύ καλό κινητό, το οποίο όμως κοστίζει περισσότερο απ' όσο τού αναλογεί και σίγουρα πολύ περισσότερο απ' ότι θα έπρεπε ώστε να βοηθήσει τον εαυτό του εμπορικά. Δεν είναι ακριβώς... κρυφό το γεγονός ότι οι πωλήσεις των κορυφαίων Galaxy S επί μία τριετία είναι καθοδικές, ούτε το γεγονός ότι τα iPhone 6 (ειδικά το Plus) με την επιτυχία τους "απέσπασαν" από τη Samsung ευδιάκριτο ποσοστό του κοινού που αγαπά τα "μεγάλα κινητά". Όμως με την εικόνα των δύο S6 πρακτικά ταυτόσημη, έγινε στα μάτια μας φανερό και το εξής διόλου ασήμαντο: το πρόβλημα για την κορεάτικη εταιρεία δεν εντοπίζεται στον ανταγωνισμό. Ούτε καν περισσότερο στον ανταγωνισμό. Όχι.

Το πρόβλημα της Samsung είναι πως δεν έχει αυτογνωσία.

Η αυτογνωσία στην αγορά της τεχνολογίας έχει έννοια παρόμοια με αυτήν που έχει όταν μιλά κανείς γι' ανθρώπους στην καθημερινή ζωή όλων μας. Σε μία αγορά που χαρακτηρίζεται από τόσο γρήγορους ρυθμούς και ανταγωνισμό τόσο έντονο, έχει σημασία να τοποθετεί μία εταιρεία τον εαυτό της στο σωστό σημείο: εκείνο στο οποίο ούτε υποτιμάται, αλλά ούτε και υπερτιμάται - τόσο από τους άλλους όσο κι απ' τον εαυτό της - σε βαθμό εν τέλει επιβλαβή. Η Samsung είναι αποδεδειγμένα και καταγεγραμμένα μία εταιρεία με συμπεριφορά απροκάλυπτα αλαζονική (όπως φυσικά και η Apple), την οποία έχει πιθανώς αποκτήσει μέσα από την οικονομική της επιφάνεια και τις πολλές εμπορικές της επιτυχίες. Το θέμα είναι πως οι Κορεάτες - μην έχοντας την απαραίτητη αυτογνωσία - δεν αντιλαμβάνονται ότι, σε αντίθεση με την Apple, η δική τους αλαζονεία δεν είναι ούτε εισπράξιμη, ούτε ανεκτή. Είναι απλώς... ανεδαφική. Και, κατά συνέπεια, λειτουργεί αρνητικά.

Τα Galaxy S6, S6 Edge και S6 Edge Plus είναι η έμπρακτη, αδιαμφισβήτητη απόδειξη του γεγονότος ότι περισσότερη αυτογνωσία εκ μέρους της Samsung θα την είχε βοηθήσει εμπορικά. Κατηγορείσαι επί χρόνια - και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δικαίως - πως αντιγράφεις ο,τιδήποτε θετικό κι ενδιαφέρον παρουσιάζει η Apple, πως παράγεις "πλαστικούρες", πως στερείσαι αισθητικής, πως η τάση σου να "παραφορτώνεις" το λειτουργικό σύστημα των κινητών σου με όλων των ειδών τα περιττά στοιχεία φανερώνει ασχετοσύνη στον τομέα αυτό και έλλειψη επαφής με το τί προτιμούν οι πελάτες σου. Αποφασίζεις να τ' αλλάξεις όλα αυτά. Πολύ ωραία. Σχεδιάζεις δύο νέα κινητά με ποιότητα κατασκευής πάρα πολύ καλή, με επιτέλους όμορφο design, τεχνολογικά στην αιχμή της κατηγορίας τους, με λειτουργικό σύστημα σαφώς λιγότερο "φορτωμένο" με ανούσια πράγματα, ετοιμάζεσαι να τα κυκλοφορήσεις στην αγορά...

...και τί κάνεις; Τα τιμολογείς τόσο ψηλά, ώστε να έχουν πρακτικά το ίδιο κόστος απόκτησης με τα iPhone - χωρίς, ωστόσο, το brand τους να συνοδεύεται από το ίδιο "ειδικό βάρος" με αυτό των iPhone, χωρίς το προφίλ τους ως προϊόντων να είναι το ίδιο επιθυμητό, χωρίς τον "μύθο", που καλώς ή κακώς συνοδεύει τα κινητά της Apple, να χαρακτηρίζει σε τίποτε τα δικά σου κινητά. Δεν είχες τη δυνατότητα να τα κοστολογήσεις χαμηλότερα; Σαφώς και την είχες. Όμως θέλεις να "κάνεις μία δήλωση" επιλέγοντας να καταστήσεις τα Galaxy S6 τόσο ακριβά όσο τα iPhone και φυσικά σημαντικά ακριβότερα των άλλων κορυφαίων smartphones με Android: θέλεις να "δηλώσεις" πως τα δικά σου κινητά είναι τόσο ακριβά, γιατί είναι (τα) καλύτερα. Αυτή, ωστόσο, είναι η απολύτως λανθασμένη "δήλωση", γιατί το κοινό στο οποίο πρωτίστως απευθύνεσαι με τα Galaxy S6 - οι χρήστες με υψηλές απαιτήσεις, που είναι ενημερωμένοι, και οι έχοντες... κανένα πρόβλημα χρηματικό, που ούτως ή άλλως έλκονται από τα βαρύτιμα brands - δεν εντυπωσιάζονται με το κόστος των προϊόντων. Δεν εντυπωσιάζονται με την αλαζονεία. Και σίγουρα δεν συμπαθούν την έλλειψη αυτογνωσίας, όταν είναι ολοφάνερα τόση. Απλά σηκώνουν τους ώμους αδιάφορα κι επιλέγουν κάτι άλλο.

Αποτέλεσμα: ακόμη και με δεδομένα τα iPhone 6S εν όψει, όλη την άνοιξη και το καλοκαίρι τα iPhone 6 ξεπερνούσαν σε πωλήσεις παγκοσμίως τα Galaxy S5/S6 Edge σε τέτοιο βαθμό, που η Samsung δεν δίνει στη δημοσιότητα επίσημα και ακριβή στοιχεία πωλήσεων για τα κινητά της αυτά (σε αντίθεση με την... υπερπρόθυμη Apple φυσικά). Όπως και σε άλλες χρονιές, τα S6 - κυρίως το "απλό" και πολύ λιγότερο το Edge - συγκέντρωσαν πολλές προπαραγγελίες, σημείωσαν πολύ καλό ξεκίνημα... και στη συνέχεια "προσγειώθηκαν ανώμαλα", ακολουθώντας την κακή "παράδοση" των Galaxy S που δεν μπορούν να κρατήσουν την εμπορική τους πορεία σταθερή στο πέρασμα των μηνών.

Είναι ζήτημα που ούτε... περισπούδαστους οικονομικούς "αναλυτές" χρειάζεται για να οριοθετηθεί, ούτε ιδιαίτερη επιχειρηματική... ευφυία για να διευθετηθεί: οι Κορεάτες οφείλουν απλώς ν' αποκτήσουν την αυτογνωσία που θα τούς οδηγήσει στο σημείο της αγοράς όπου πραγματικά ανήκουν. Όχι βάσει των δικών μας εκτιμήσεων, βάσει των επιλογών του καταναλωτικού κοινού. Από εκείνο το σημείο μπορούν να σχεδιάσουν τα επόμενα βήματά τους. Μπορούν να συνεχίσουν να είναι στην αιχμή της τεχνολογίας, όπως είναι σε κάθε ετήσιο "κύκλο", να συνεχίσουν να βελτιώνουν τις δυνατότητες και το software των συσκευών τους, να συγκεντρώνουν στις προτάσεις τους περισσότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Και, όταν έλθει η ώρα για το... αναπόφευκτο Samsung Galaxy S7, να επιλέξουν μία εμπορική πολιτική που να λειτουργεί υπέρ του προϊόντος τους, όχι εις βάρος του. Μπορούν να κάνουν τα παραπάνω και να σταματήσουν επιτέλους να "κυνηγούν" (συμπλεγματικά) την Apple και το τί εκείνη κάνει. Το έχει εκφράσει, εξάλλου, με ακρίβεια ο Άλμπερτ Αϊνστάιν: "Το να κάνεις συνέχεια το ίδιο πράγμα, περιμένοντας διαφορετικά αποτελέσματα, είναι ο ορισμός της παράνοιας". Ε, για πόσες χρονιές σερί... παράνοια, πια;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ