Nokia: η επόμενη μέρα

Πώς διαγράφεται πλέον η μελλοντική τροχιά της ιστορικής εταιρείας;

Η εξαγορά της Nokia από τη Microsoft είναι γεγονός και η αμερικανική εταιρεία είχε πολλούς επιχειρηματικούς λόγους να την κάνει. Πώς αλλάζει η εξέλιξη αυτή την τροχιά της Nokia, με δεδομένο το γεγονός ότι η εξαγορά έχει συγκεκριμένες παραμέτρους για την "επόμενη μέρα" και των δύο; Οι απαντήσεις είναι σαφείς και, δυστυχώς, όχι ιδιαίτερα ευχάριστες για όλους.

Από πλευράς οικονομικής, η Microsoft εμφανίζεται "κερδισμένη" και η Nokia πιθανώς "χαμένη": αυτά τα 7.2 δις δολάρια δεν θεωρούμε πως αντικαθρεπτίζουν το πραγματικό "ειδικό βάρος" της δεύτερης στην αγορά, ακόμη και λαμβάνοντας στα υπόψιν τις απώλειές της τα τελευταία χρόνια, τα ασυγχώρητα λάθη της διοίκησής της και το μικρό ποσοστό που κατέχει στην κατηγορία των smartphones. Αν σκεφτεί κανείς ότι πριν από 2 χρόνια η Microsoft κατέβαλλε 8.5 δις δολάρια για την εξαγορά του Skype, τα 7.2 δις για μια εταιρεία με τη διαδρομή που έχει να επιδείξει η Nokia στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας, φαντάζουν δυσανάλογα μικρό ποσό. Μπορεί πάντοτε, φυσικά, σε βάθος χρόνου να αποδειχθεί και το αντίθετο - με άλλα λόγια αν η εξαγορά δεν αποδώσει καρπούς ευδιάκριτης αξίας - όμως αυτό εν τέλει είναι ένα ενδεχόμενο για το οποίο θα ευθύνονταν και οι δύο πλευρές.

Η Nokia που "απομένει" θα κρατήσει τις δραστηριότητες εκείνες που σχετίζονται με τα προϊόντα διαδικτυακής υποδομής, με κάποιες Δικτυακές υπηρεσίες (συνολικά αποκαλούμενες "Here") και κάποιες αδιευκρινίστου είδους "εξελιγμένες τεχνολογίες". Για αυτήν την Nokia τα 7.2 δις δολάρια είναι μία καλή τόνωση, αλλά... κακά τα ψέματα: από το 2014 και μετά αυτή η εταιρεία θα είναι μια σκιά του εαυτού της, πιθανώς όχι ικανή να κρατηθεί σε ανταγωνιστική θέση για καιρό. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι η Microsoft βάσει των όρων της συμφωνίας εξαγόρασε τα ονόματα "Asha" και "Lumia", αλλά όχι το "Nokia": είτε δεν βλέπει την αξία στη χρήση του διάσημου αυτού brand name στα μελλοντικά της προϊόντα, είτε σκόπευε εξ αρχής να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία των Φινλανδών για να προωθήσει το brand name της Microsoft, όχι της Nokia. Όποιος πληρώνει, πληρώνει για να υλοποιήσει τα σχέδιά του, φυσικά.

Το λυπηρό σε όλα αυτά, φυσικά, βρίσκεται στο γεγονός ότι το όνομα "Nokia" για το χώρο της κινητής τηλεφωνίας πρακτικά πεθαίνει με την εξαγορά αυτή. Βάσει των όρων της δεν θα υπάρξει ποτέ πια smartphone με το όνομα "Nokia", τα υπάρχοντα μοντέλα θα το διατηρήσουν για όσο κυκλοφορούν και τα "απλά" κινητά του μέλλοντος μόνο για όσα μοντέλα η φινλανδική εταιρεία το κρίνει σκόπιμο. Από αυτήν την πλευρά, "η επόμενη μέρα" ενός ιστορικού brand σε μία αγορά που αυτό εν μέρει διαμόρφωσε δεν μπορεί παρά να είναι μουντή και αποκαρδιωτική. Τίθεται, άλλωστε, πάντοτε και το θέμα του με ποιό τρόπο όλο αυτό το εργατικό δυναμικό της Nokia - σχεδόν 40.000 άνθρωποι συνολικά - θα απορροφηθεί από τη Microsoft... και αν αυτό θα γίνει όχι μόνο επώδυνα, αλλά και επιτυχημένα τελικά. Η "εταιρική κουλτούρα" των Αμερικανών και των Φινλανδών είναι ευδιάκριτα διαφορετική - και όλοι ξέρουμε τί συμβαίνει, σε βάθος χρόνου, στη μικρότερη εταιρεία που εξαγοράζεται από τη μεγαλύτερη αλλά δεν ενσωματώνεται σε αυτήν με επιτυχία.

Έχοντας παραθέσει κανείς όλα τα παραπάνω, ολοφάνερα δεν μπορεί ν' αμφισβητήσει ότι "η επόμενη μέρα" της εξαγοράς βρίσκει τη Microsoft σε απείρως καλύτερη θέση απ' ότι τη Nokia - με την έννοια ότι η πρώτη ωφελείται πολλαπλά, ενώ η δεύτερη ουσιαστικά παύει να υφίσταται. Μόνο ο χρόνος θα δείξει αν και κατά πόσο το όποιο "DNA" της Nokia θα "επιζήσει" μέσα από τα προϊόντα της Microsoft ή θα εξαφανιστεί με... συνοπτικές διαδικασίες. Το ίδιο θ' αποδειχθεί και σχετικά με το αν και κατά πόσο η εξαγορά αυτή θα βοηθήσει τη Microsoft σοβαρά και σημαντικά ή αν θα τής δώσει ένα πρόσκαιρο πλεονέκτημα που ο αμερικανικός κολοσσός θα αποτύχει να αξιοποιήσει. Ας μην ξεχνάμε πως από το παρελθόν του έχουμε να θυμόμαστε παραδείγματα απολύτως αποτυχημένων και πανάκριβων εξαγορών (όπως της βρετανικής Rare για το Xbox), αδιάφορων (όπως του προαναφερθέντος Skype που δεν έχει αποδειχθεί ακόμη επικερδής) και μόλις αμυδρά επιτυχημένων (όπως της Lionhead και πάλι για το Xbox). Όπως πάντα, έτσι και στην περίπτωση της Nokia... ίδωμεν.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ