Ο Ρουμάνος θεατρικός συγγραφέας Ματέι Βίζνιεκ συνομιλεί με το ελληνικό κοινό

Με αφορμή την πανελλήνια πρώτη του έργου του "Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης", σε σκηνοθεσία του Στέλιου Πατσιά.

Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης Archlabyrinth©

Την τιμητική του έχει φέτος ο Ρουμάνος δραματουργός, Ματέι Βίζνιεκ. Μετά την εξαιρετική παράσταση "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα" που σκηνοθέτησε η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ανεβαίνει σε πρώτη ελληνική παρουσίαση το έργο "Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης" από τον Στέλιο Πατσιά, στο θέατρο Χώρος. Η κεντρική θεματολογία του είναι ο πόλεμος και, παράλληλα, αναδύονται η εθνικιστική τρέλα, η μισαλλοδοξία, ο βιασμός ως πολεμικό όπλο, ο ρατσισμός, η μετανάστευση, η βία αλλά και η αλληλεγγύη, η πίστη στον άνθρωπο και το θαύμα της ζωής, που δεν είναι άλλο από τη γέννηση.

Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης
Archlabyrinth©

Το έργο διαδραματίζεται στον απόηχο του εθνοτικού πολέμου της Βοσνίας και ηρωίδες του είναι δύο γυναίκες με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο: η Κέιτ, μια Αμερικανίδα ψυχολόγος, και η Ντόρα, θύμα γενοκτονικού βιασμού. Μέσα από ένα κολλάζ πραγματικών και φανταστικών εικόνων και καταστάσεων ξετυλίγεται η ιστορία των δύο αυτών γυναικών και ο αγώνας τους να ξεπεράσουν τη φρίκη, τα τραύματα του πολέμου καθώς και τα προσωπικά τους αδιέξοδα. Μέσα από τις δύο αυτές γυναίκες, που μπορεί να σώθηκαν από τον πόλεμο σωματικά αλλά παλεύουν να σωθούν και ψυχικά, αντιλαμβανόμαστε ότι στο πλαίσιο μιας βίαιης σύγκρουσης υπάρχει και ένας τύπος βίας εκτός της δολοφονικής, που δεν στοχεύει να επιτύχει τον θάνατο ενός εχθρού ως κύριο σκοπό, αλλά στοχεύει στο να καταστρέψει τον ίδιο τον πυρήνα του ανθρώπινου όντος, ενώ κρατά το σώμα ζωντανό.

Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης
Archlabyrinth©

Την Τετάρτη 10 Απριλίου μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με τον συγγραφέα, Ματέι Βίζνιεκ, ο οποίος, αφού παρακολουθήσει την παράσταση μέσω zoom, θα συνομιλήσει με το κοινό και θα δεχτεί ερωτήσεις. Για το έργο και τον συγγραφέα θα μιλήσουν και οι: Θωμάς Τσαλαπάτης, ποιητής, θεατρικός συγγραφέας, Νατάσα Σίδερη, θεατρική συγγραφέας, μεταφράστρια, και Νεκτάριος- Γεώργιος Κωνσταντινίδης, διδάκτωρ του ΕΚΠΑ, κριτικός θεάτρου και μεταφραστής.

Τα σκηνικά και κοστούμια είναι της Μαρίας Παλάντζα, ο σχεδιασμός φωτισμών της Ναυσικάς Χριστοδουλάκου, η μουσική σύνθεση του Γιώργου Κασσαβέτη. Ερμηνεύουν οι Νικόλ Δημητρακοπούλου και Σοφία Παλάντζα και συμμετέχουν οι Αντώνης Παπαδάκης και Λευτέρης Καταχανάς.

Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης
Archlabyrinth©

Ο συγγραφέας

Ο Ματέι Βιζνιέκ γεννήθηκε στη βόρεια Ρουμανία, το 1956, και σπούδασε στο Βουκουρέστι φιλοσοφία. Το 1984, βραβεύεται η συλλογή "Ο σοφός την ώρα του τσαγιού", όμως τα θεατρικά του έργα απαγορεύτηκαν όλα από τη λογοκρισία. Το Σεπτέμβριο του 1987 ταξίδεψε στο Παρίσι, όπου ζήτησε πολιτικό άσυλο. Από τότε ζει στη Γαλλία, εργάζεται ως δημοσιογράφος και γράφει θεατρικά έργα στα γαλλικά. Από το 1992 η παρουσία του στις γαλλικές σκηνές είναι διαρκής, με περισσότερα από 20 έργα, ανάμεσα στα οποία: "Τα άλογα στο παράθυρο"," Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης", "Πώς να γίνω πουλί", "Ζητείται ηλικιωμένος κλόουν", "Μηχανή Τσέχωφ", "Η ιστορία του κομμουνισμού παρουσιασμένη σε ψυχοπαθείς","Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα" κ.ά.

Ο Ματέι Βιζνιέκ έχει πει: "Από την αρχαιότητα το θέατρο αναφέρεται στη βία, χωρίς να είναι αντίδοτο. Ξυπνάει τις συνειδήσεις, καταγγέλλει, προκαλεί συζητήσεις. Τα έργα μου που θίγουν τον πόλεμο τείνουν δυστυχώς να είναι επίκαιρα. Πιστεύω ότι οι γυναίκες παίζουν τεράστιο ρόλο προκειμένου η ανθρωπότητα να βγει από αυτό το μεταφυσικό τούνελ που είναι ο πολιτισμός της βίας. Η γυναίκα μόνο από το γεγονός ότι γεννάει τη ζωή, δεν είναι ικανή να σκοτώσει με την ευκολία ενός άνδρα".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το σώμα της γυναίκας ως πεδίο μάχης

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο γυναίκες με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο συναντιούνται στον απόηχο του εθνοτικού πολέμου της Βοσνίας. Η Κέιτ, μια Αμερικανίδα ψυχολόγος γνωρίζει τη Ντόρα, θύμα γενοκτονικού βιασμού. Μέσα από ένα κολάζ πραγματικών και φανταστικών εικόνων και καταστάσεων ξετυλίγεται η ιστορία των δύο αυτών γυναικών και ο αγώνας τους να ξεπεράσουν τη φρίκη, τα τραύματα του πολέμου καθώς και τα προσωπικά τους αδιέξοδα. Η κεντρική θεματολογία του έργου είναι ο πόλεμος, κάτι που δυστυχώς παραμένει τραγικά επίκαιρο. Παράλληλα, μέσα από το έργο αναδύονται θέματα όπως η εθνικιστική τρέλα, η μισαλλοδοξία, ο βιασμός ως πολεμικό όπλο, ο ρατσισμός, η μετανάστευση, η βία αλλά και η αλληλεγγύη, η πίστη στον άνθρωπο και το θαύμα της ζωής που δεν είναι άλλο από τη γέννηση. Μέσα από τις δύο αυτές γυναίκες -που μπορεί να σώθηκαν από τον πόλεμο σωματικά αλλά παλεύουν να σωθούν και ψυχικά- αντιλαμβανόμαστε ότι στο πλαίσιο μιας βίαιης σύγκρουσης υπάρχει και ένας τύπος βίας εκτός της δολοφονικής, που δεν στοχεύει να επιτύχει τον θάνατο ενός εχθρού ως κύριο σκοπό, αλλά στοχεύει στο να καταστρέψει τον ίδιο τον πυρήνα του ανθρώπινου όντος ενώ κρατά το σώμα ζωντανό.

Χώρος Θέατρο

Πραβίου 6

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Φεστιβάλ Αθηνών: Τριπλό εναρκτήριο ραντεβού στην Πειραιώς 260

Η πολυαναμενόμενη στιγμή έφτασε και η Πειραιώς 260 ανοίγει τις πόρτες της με μία διεθνή θεατρική παράσταση και δύο παραστάσεις χορού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
31/05/2024

Ο "Τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού", η "Βότκα μολότοφ" και το "Lemon" ξεκινούν περιοδεία!

Τρεις παραστάσεις που είδαμε σε προηγούμενες σεζόν ξεκινούν την καλοκαιρινή πορεία τους σε διάφορα θέατρα της Αττικής, κάνοντας πρεμιέρα την ίδια μέρα του Ιουνίου.

Η Ελένη Ράντου συνεχίζει με το "Πάρτι της ζωής μου" τη σεζόν 2024-25

Η sold out παράσταση που χάρισε στην ταλαντούχα ηθοποιό το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού του "α" συνεχίζεται ακάθεκτη και για τρίτη σεζόν τον ερχόμενο χειμώνα.

Athens Comedy Festival: Το απόλυτο φεστιβάλ κωμωδίας σπάει κάθε ρεκόρ!

Το Athens Comedy Festival επιστρέφει μεγαλύτερο από ποτέ (από 30/5) με πάνω από 30 παραστάσεις και 80 κωμικούς και καλεσμένους και, το σημαντικότερο, περισσότερες παραστάσεις από ποτέ με πρωταγωνιστή το ίδιο το κοινό, στο Κέντρο Πολιτισμού "Ελληνικός Κόσμος".

6 παραστάσεις περφόρμανς και χορού για αυτή την εβδομάδα

Συγκεντρώσαμε για εσάς και σας προτείνουμε έξι ιδιαίτερες παραστάσεις χορού και χοροθεάτρου καθώς και site specific performance που κάνουν πρεμιέρα από 30/5 έως και 5/6.

Αίμα στη σκηνή

Άκρως διασκεδαστική πρώτη πανελλήνια παρουσίαση ενός έργου που στηρίζεται στο εύρημα του "θέατρου μέσα στο θέατρο" και αφηγείται την τραγελαφική ιστορία ενός δευτεροκλασάτου θιάσου που ανεβάζει τον "Αμλετ". | Powered by Uber

Κήτος

Δύναμη, συναίσθημα, αμεσότητα και ειλικρίνεια -παρά τις ατέλειές του- διαθέτει το ανέκδοτο έργο του Βαγγέλη Ρωμνιού, ο εξομολογητικός μονόλογος ενός παχύσαρκου άνδρα, και ανεβαίνει σε μία εξίσου άμεση παράσταση από τον Ευάγγελο Βογιατζή. | Powered by Uber